עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

מזון, 9 עובדות שישאירו אתכם בהלם!

מזון הוא חומר שאותו צורכים בעלי חיים, צמחים ובני אדם שכאשר הוא נאכל, הוא נספג ע"י הגוף לשם יצירת אנרגיה. אך ישנן מספר עובדות על המזון שיותירו אתכם המומים.

זמן קריאה: 5 דקות
צבע מאכל קרמין במזון שמופק מחרקים
צבע מאכל קרמין במזון שמופק מחרקים
שינוי גודל טקסט

המזון, כפי שאתם בוודאי כבר יודעים, מספק לגופנו הרבה יותר מאשר אנרגיה לתפעול המערכות והמוח.

המזון מספק לגופינו גם חומרים חיוניים כדוגמת חלבונים, ויטמינים, פחמימות מלאות, שומנים בריאים, מינרלים, מלחים ונוגדי חמצון חיוניים. כלומר שכאשר אנו אוכלים את המזון הנכון, אנו מספקים לגופנו את כל מה שהוא צריך.

כבני אנוש יש לנו את המגוון רחב ההיקף הגדול ביותר של אפשרויות מזון, על פני הפלנטה.

אנו יודעים בדיוק כיצד לרצות את החך שלנו ולבחור ללא הסתייגויות, את האוכל שאנו אוהבים. אך האם אנו יודעים מספיק על האוכל שאנו אוכלים? כנראה שלא תמיד.

מכיוון שאם היינו יודעים, היינו מפסיקים לאכול הרבה רבים מהמאכלים שאנו אוהבים או שהיינו משנים את הדרך שבה אנו אוכלים אותם.

9 עובדות על מזון שישאירו אתכם בהלם

1. תפוח עץ משתייך למשפחת הוורדיים

כולנו יודעים שאכילת תפוח ביום מסייעת לגופנו לשמור על בריאות טובה, אך האם ידעתם שיש לתפוח סודות נוספים?

תפוח העץ משתייך למשפחת הוורדיים, וזה לא רק תפוחים – גם אפרסקים ושזיפים שייכים לאותה משפחה מפתיעה. בשנות ה-20 של המאה ה-20, בוטנאים סיווגו מחדש את התפוחים, אפרסקים ושזיפים כתת-משפחות בתוך משפחת הוורדיים (Rosaceae), בזכות ההבנה החדשה של הקשרים הגנטיים ביניהם.

ההיסטוריה של התפוחים מתחילה באזור טיין שאן שבדרום קזחסטן, שם תורבתו לראשונה לפני אלפי שנים. במהלך התקופה היוונית והרומית, התפוחים הופצו לצפון אפריקה ואירופה על ידי סוחרים וכובשים. אבל, התפוחים והוורדים קיבלו משמעות סמלית גם בתרבויות רבות: הוורד כסמל לטהרה ואהבה, והתפוח כסמל לפיתוי וחטא. מעניין לראות כי גם היום התפוחים והוורדים ממשיכים לשמש כסמלים לאהבה ופוריות בתרבויות שונות.

האם ידעתם שהתפוחים שייכים לסוג Malus, הכולל כ-30 מינים ותת-מינים רבים? משפחת הוורדיים כוללת מעל 90 סוגים ו-2,500 מינים של צמחים פורחים.

התפוחים הם בין העצים המוקדמים ביותר שטופחו על ידי בני האדם. במשך אלפי שנים, בני האדם בחרו וטיפחו זנים מסוימים של תפוחים, מה שיצר את המגוון הרחב שאנו מכירים היום.

2. מיץ תפוזים קנוי הוא לא בדיוק מיץ תפוזים

סביר להניח שכבר שמעתם שתפוז משתייך גם למשפחת הענבה (גרגרי יער) וגם למשפחת פירות ההדר. אבל האם ידעתם שהמיץ התפוזים שאתם קונים אינו בדיוק מיץ תפוזים מלא ואמיתי?

הנה משהו שלא כולם יודעים: יצרני מיץ התפוזים מוציאים את החמצן מהמיץ כדי לשמר אותו לאורך זמן. חמצן גורם לתגובות חמצניות שמקלקלות את המזון מהר יותר, כך שהוצאת החמצן עוזרת להאריך את חיי המדף של המיץ. אך, יש לזה מחיר.

הוצאת החמצן גורמת למיץ לאבד את הטעם והארומה הייחודיים שלו. כדי לפצות על כך, היצרנים מוסיפים חומרי טעם וריח מלאכותיים שמחזירים למיץ את הטעם והריח. כך יוצא שהמיץ שאתם שותים אינו רק מיץ תפוזים סחוט טהור, אלא תערובת שהופקה בתהליך מדעי מורכב.

מפתיע, נכון? העובדה הזו גורמת לנו לחשוב מחדש על מה שאנחנו שותים וכיצד הטכנולוגיה משנה את הטעמים והחוויות שלנו.

כפי שלמדו החוקרים במחקר שנערך על שימור מזון.

3. שמן זית כתית מעולה הוא מזויף לעתים קרובות

שמן זית כתית מעולה נחשב לאחד מהשמנים הבריאים ביותר לבישול, אפייה ותיבול, אך האם ידעתם שמרבית השמנים הנמכרים ברחבי העולם אינם טהורים לחלוטין?

זה אולי יפתיע אתכם, אבל כ-70% משמני הזית המסומנים כ"כתית מעולה" אינם טהורים ולעיתים קרובות מדוללים בשמנים אחרים. מחקר שפורסם ב-2010 בכתב העת 'חקלאות וכימיית המזון' חשף את הבעיה הנרחבת הזו.

ראו מחקר Chemistry of Extra Virgin Olive Oil: Adulteration, Oxidative Stability, and Antioxidants

במרץ 2008, המשטרה האיטלקית פיצחה רשת של זיוף שמן זית שהייתה פעילה ברחבי המדינה. הרשת כללה יבוא שמן מתוניסיה, יוון וספרד שסומנו מחדש כשמנים איטלקיים באיכות גבוהה. בנוסף, שמנים לא איכותיים תויגו תחת תוויות של שמן זית כתית מעולה, ולעיתים נטען שהם קיבלו סבסוד מהאיחוד האירופי לגידול זיתים באיטליה, למרות שבפועל הם יובאו ממדינות אחרות.

עובדות אלו מעוררות תהיות לגבי אמינות המוצרים שאנו רוכשים ומה באמת נמצא בבקבוקי שמן הזית שלנו

4. המוח שלנו מחווט לרצות מתוק

אם יש לכם חולשה למתוקים, דעו לכם שזה לא מקרי. המוח שלנו מתוכנת לאהוב מתוקים מרגע הלידה, והמדע מאשר זאת. ב- מחקר שפורסם ב-2006, נמצא שאנו נולדים עם חיווט שמניע אותנו להשתוקק למתוק.

החוקרים גילו שהמרירות יכולה להיות מחוברת לאזור במוח שמעורר סלידה, בעוד שמתיקות מחוברת לאזורים שמעוררים משיכה והנאה. זה אומר שהחלטות הטעם שלנו אינן תלויות רק בחך והלשון, אלא גם במוח שלנו.

אך אל דאגה, זה לא אומר שעלינו להתמכר לממתקים. ידיעת העובדה הזו יכולה לעזור לנו לבחור במתוקים בריאים יותר, כמו פירות, שיספקו לנו את הצורך במתוק מבלי לפגוע בבריאותנו.

5. שוקולד שימש פעם כמטבע

ידוע לכולנו ששוקולד יכול להיות ממכר ושתכונותיו יכולות לעורר תשוקה מינית, אבל האם ידעתם שבתקופות קדומות השתמשו בו גם כמטבע?

ב- מחקר שנערך על היסטוריית השוקולד כמזון, כתרופה וכמזון רפואי, התגלה שלקקאו הייתה חשיבות דתית, פוליטית וחברתית ניכרת בתרבויות של האזור המסו-אמריקאי. השוקולד, או יותר נכון פולי הקקאו, שימשו כסוג של מטבע בסחר, כאשר משקאות הקקאו היוו חלק מפולחנים דתיים ומסגרות פוליטיות.

השימוש בקקאו כיחידת מידה כספית היה נרחב, והוא היה חלק מהותי מהכלכלה והמסחר של התקופה. פולי הקקאו היוו סמל לעושר ומעמד חברתי, והיו שווים לערך כספי אמיתי.

6. צבע מאכל קרמין מופק מחרקים מתים.

צבע מאכל קרמין, הידוע גם כקרמיק אסיד, הוא צבע אדום עז שמופק מחרקים בשם קוצ'יניל (Cochineal). בעיקרון, רק נקבות החרקים הללו משמשות להפקת הצבע. החרקים חיים על קקטוסים, במיוחד על קקטוסי צבר, ונאספים בעיקר בפרו ובמקסיקו.

תהליך הפקת הצבע כולל איסוף החרקים, ייבושם וטחינתם לאבקה, שממנה מופק הצבע. הקרמין נמצא בשימוש נרחב בתעשיית המזון, הקוסמטיקה והתרופות כדי להעניק גוון אדום למוצרים שונים.

ראו צבע מאכל קרמין, האם הוא מיוצר מחרקים טחונים?

7. מי קוקוס יכולים להיות עירוי תוך ורידי

במהלך מלחמת העולם השנייה והמלחמה בוייטנאם, מי קוקוס שימשו כתחליף זמני לעירוי תוך ורידי (IV) במצבי חירום, כאשר לא היה נוזל עירוי סטרילי זמין. מי הקוקוס הם סטריליים בתוך האגוז, ולכן יכולים להיות תחליף יעיל בגלל הרכבם הדומה לנוזלי הגוף.

ראו מי קוקוס, 8 סיבות מופלאות לשלב אותם בתזונה

8. בוטנים הם לא אגוזים

סביר להניח שאתם מאוד מבולבלים כרגע, הכיצד זה ייתכן שבוטנים הם לא אגוזים?

הבוטנים, המכונים גם אגוזי אדמה, הם למעשה סוג של קטנית, בדומה לאפונה, שעועית, עדשים ופול. קטניות הן הזרע, התרמיל או החלקים האכילים האחרים של צמחי הקטניות, המהווים מזון מלא, מזין וטעים.

מלבד טעמם הנהדר, הבוטנים מעלים את רמות האנרגיה של הגוף ומצוינים לבריאות הלב שלכם. הם מהווים מקור טוב לחלבון, שומנים בריאים וסיבים תזונתיים.

9. חמוציות טריות ובשלות, קופצות

כאשר החמוציות איכותיות, טריות ובשלות, הן נוטות לקפץ כשהן מוטלות. הסיבה לקפיצה הזו נובעת מכך שהקליפה שלהן מוצקה והיא יוצרת אטימה אדוקה האוגרת כיסי אוויר בתוך גרגר היער הנהדר הזה, שגורמים להן לקפוץ כמו כדור גומי מנופח.

חמוציות בשלות מדי או פגומות אינן מקפצות כראוי, ולכן קוטפי החמוציות נעזרים בטכניקה הזו כדי למיין את היבול. החמוציות המקפצות מסמנות על איכותן הגבוהה, והקפיצה הזו מהווה דרך טבעית ויעילה להבטיח שהחמוציות המובחרות יגיעו לצרכנים.

אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!



לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות