עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

מפתחות לבריאות חיובית בגיל זיקנה

רבות מדברים על הצורך בשמירה על בריאות פיזית וחשיבות הפעילות הגופנית והקוגניטיבית בגיל הזיקנה כמנגנון לבריאות איתנה ואריכות ימים.

זמן קריאה: 2 דקות
מפתחות לבריאות חיובית בגיל זיקנה
שינוי גודל טקסט

בגיל השלישי יש חשיבות רבה לבריאות חיובית גם במישור הפסיכולוגי התנהגותי. בתקופת הזיקנה אנו חווים שינויים רבים ואובדנים בריאותיים, סביבתיים ואישיים ולשם כך נדרשים מאיתנו כוחות נפשיים להתמודדות עם שינויים אלו.

ואז עולה השאלה: כיצד ניתן להתמודד עם שינויים אלו, מהם חיים טובים בגיל הזיקנה ואיך ניתן לשמור על רווחה נפשית הקשורה קשר הדוק לבריאות הפיזית?

Advertisements

בספרה של ד"ר ליאורה בר-טור 'האתגר שבהזדקנות' (2005), מציינת המחברת מחקר של ד"ר ריף וד"ר זינגר, שנערך בארה"ב בקרב אנשים שהגיעו לגיל זיקנה; ונמצא שבקרב הנחקרים היו מספר מאפיינים משותפים, שאוגדו לידי כותרת של 'מפתחות לבריאות מיטבית'.

המפתחות הם:

1. קבלה עצמית

זוהי היכולת לקבל את עצמנו על מגרעתנו ומצבנו. יתרה מזאת, לדעת לקבל את העבר שלנו, טעויות שעשינו, כאבים ואובדנים שחווינו ולהסתכל על החיים כמכלול אחד שלם. לדעת להסתכל על חצי הכוס המלאה, במובן של: סך הדברים הטובים מפצים על הדברים הפחות טובים.

2. יחסים טובים עם אחרים

אלפרד אדלר ציין, שהאדם הוא יצור חברתי שדרושה לו היכולת להיות בקשרים חברתיים טובים ובגיל הזיקנה, מדובר על לפחות קשר אחד חיובי עם אדם משמעותי כמו חבר, שכן, בן משפחה ועוד. קשר שירגיש בו בטוח.

3. אוטונומיה

הכוונה לעצמאות הרגשית של האדם, היכולת לעמוד בפני לחצים. כאשר הביטחון העצמי מעט יורד ומתעורר הצורך להיעזר יותר בסביבה חשוב להתייעץ ולשאול, אך ההחלטה הסופית חייבת להיות בידי האדם הזקן. החלטה שלא נובעת מלחץ סביבתי אלא מתוך ביטחון אישי ורגשי.

4. שליטה בסביבה

גם אם אדם הופך להיות מוגבל והוא צריך לעזרה פיזית או עזרה של הליכון וכדומה, הוא עדיין צריך לשמור על מעורבות בחיים תוך רתימת הסביבה למען צרכיו. זוהי היכולת לשמור על מעורבות בחיים, על ידי עיסוקים מנטליים ופיזיים.

Advertisements

5. מטרות בחיים

המטרות בגיל המבוגר הן קצרות מועד ומדידות. בין מטרות אלה כלולות: המודעות של הקימה בבוקר והידיעה מה לעשות, בניית סדר יום, להיות פעיל חברתית. המטרות נותנות תחושה של המשכיות ושל עשייה ותורמות לתחושת השייכות.

6. התפתחות אישית

גם בגיל הזיקנה יש חשיבות להמשיך להתפתח על ידי סקרנות, עשיית דברים מעניינים, הגשמת חלומות, עשיית הדברים שדחינו לאורך השנים וכו'. הדבר תורם לחיזוק תחושת המסוגלות ולתחושה שהאדם ממשיך להתפתח למרות גילו.

לסיכום, אנו רואים שעלינו לפעול למען הרווחה הנפשית שלנו ולהמשיך להיעזר בכוחות הפיזיים והנפשיים, שנמצאים בתוכנו כמנוף לשיפור איכות החיים.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות