
כאשר דילוג על ארוחות הופך להרגל קבוע או לחלק מאסטרטגיית דיאטה, התמונה משתנה לחלוטין. למנהג הזה עלולות להיות השפעות ארוכות טווח על המערכות שלנו, עד כדי התפתחות מצבי חולי כרוניים ויצירת מראה עייף ולא חיוני. למעשה, בניגוד מוחלט למטרה המקורית, הדילוג על ארוחות משבש את התפקוד הטבעי של הגוף וגורם לכך שיהיה קשה הרבה יותר להיפטר מהקילוגרמים העודפים.
דילוג על ארוחות גורם לרכבת הרים של סוכר בדם
כאשר אתם מדלגים על ארוחה, אתם לא מספקים לגוף את האנרגיה שהוא זקוק לה והתוצאה, היא נפילה של רמות הסוכר בדם ומחסור באנרגיה. הסוכר (גלוקוז) הוא חומר שכל איברי הגוף שלנו זקוקים לו על מנת לתפקד בצורה נאותה; והוא מאוד חשוב לתפקודו התקין של המוח.
תוך 4-6 שעות מהארוחה האחרונה שאכלתם:
- המוח אמנם לא נשאר ללא עתודות אנרגיה (הכבד שלנו אוגר מספיק גליקוגן ליממה שלמה), אך הירידה ברמות הסוכר הזמין וצניחת ההורמונים גורמות לגוף לאותת על מצוקה.
- אתם נהיים עייפים, מצוברחים ונרגזים (תופעה המוכרת כיום בשם "Hangry").
- התפקודים הקוגניטיביים שלכם מושפעים, ההקשבה שלכם נפגמת, הזיכרון, הריכוז והביצועים המנטליים הכלליים יורדים.
כאשר אתם חשים לא טוב מנטלית ופיזית, אתם כנראה תרצו לוותר על הפעילות הגופנית שלכם מכיוון שאתם פשוט לא מרגישים אנרגטיים מספיק כדי לעשות אותה או שאתם תתחילו להשתוקק לחטיפים, רק כדי להעלות את רמות הסוכר. התמדה בשגרת אכילה בריאה הופכת לקשה יותר, לאחר שדילגתם על הארוחה האחרונה.
כאשר רמות הסוכר שלכם משתנות בקיצוניות בין נמוכות לגבוהות, המאמצים שלכם בדיאטה, נפגעים בצורה קשה וגם רמות האינסולין שלכם, ההורמון שמסדיר את רמות הגלוקוז בדם לא פועל כסדרו. מצב זה תורם להגדלת הסיכוי שלכם לפתח סוכרת, בשלב מאוחר יותר בחיים.
דילוג אקראי על ארוחות פוגע במאמצי הירידה במשקל
אחד המיתוסים הנפוצים הוא שדילוג על ארוחה אחת יכניס מיד את הגוף ל"מצב הרעבה" ויאט את חילוף החומרים. למעשה, הבעיה האמיתית והחמורה יותר בדילוג אקראי ולא מתוכנן על ארוחות, היא אובדן השליטה בארוחה שלאחר מכן.
כשאתם מגיעים לארוחה הבאה מורעבים, קשה הרבה יותר לקבל החלטות תזונתיות שקולות. במצב כזה, אתם נוטים לאכול כמויות גדולות בהרבה, לרוב של פחמימות פשוטות וקלוריות ריקות. העמסה פתאומית וגדולה זו גורמת לקפיצה חדה ברמות הסוכר והאינסולין, מה שמעודד את הגוף לאגור את האנרגיה העודפת והמהירה הזו ישירות לתוך תאי השומן.
במקום לרדת במשקל, אתם מוצאים את עצמכם אוגרים שומן דווקא במקומות שאתם מנסים לחטב. (הערה חשובה: יש להבדיל בין דילוג אקראי מתוך עצלנות או חוסר זמן, לבין "צום לסירוגין" - שיטה מתוכננת ומבוקרת שיכולה להתאים לחלק מהאנשים בליווי מקצועי, אך דורשת משמעת תזונתית גבוהה וצריכת קלוריות איכותית בחלון האכילה).
בנוסף, חוסר עקביות באספקת חומרים מזינים לאורך היום גורם לגוף להתחיל לפרק את רקמת השריר שלכם כדי להשיג את חומצות האמינו שהוא זקוק להן לתפקוד שוטף. השלכות בריאותיות נוספות של הרעבה אקראית וחוסר סדירות תזונתית כוללות:
- בחילות
- עצירות
- עייפות כרונית
- עומס על הכליות
- סחרחורות עקב תנודות בלחץ הדם
עם הזמן, הגוף מתרגל למחסור ומתחיל להשתמש במאגרי השומן, בזמן שהוא מוריד את מסת רקמת השרירים שלכם.
מחקרים שבוצעו על דילוג על ארוחות
מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי של חילוף החומרים (medical journal Metabolism), חקר מה קורה לאנשים שמדלגים על ארוחות אך אוכלים את כמות האוכל שהיו אוכלים במהלך כל היום, כאשר הם סוף סוף מתיישבים לאכול.
החוקרים גילו שהתוצאה של דילוג על ארוחות במהלך היום ואכילת ארוחה גדולה בסוף היום, יוצרת שינויים מסוכנים בחילוף החומרים. לאנשים שמדלגים על ארוחות, נוצרת קפיצה גבוהה של גלוקוז בדם בזמן הצום ועיכוב בתגובת האינסולין ואם ימשיכו כך לאורך זמן, תתפתח להם סוכרת.
במחקר אחר שפורסם בכתב העת האמריקאי 'תזונה קלינית', החוקרים העריכו את ההשפעות של שתי ארוחות ביום, על בוגרים במשקל נורמלי. הם בחנו את הדיאטה של ארוחה אחת ביום, לעומת המסורת של אכילת 3 ארוחות ביום.
החוקרים גילו שלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ירדו בצורה משמעותית של 6%, אצל מושאי המחקר בזמן שאכלו 3 ארוחות ביום, בהשוואה לזמן שהם היו במשטר של אכילת ארוחה אחת ביום. אך אלה לא החדשות הרעות היחידות למדלגים על ארוחות.
רמות הכולסטרול הכללי וה-LDL שעלול לחסום את העורקים, היו גבוהות בקבוצה של המדלגים על ארוחות, עם עלייה של 11.7% ברמות הכולסטרול הכללי ועלייה של 16.8% של ה-LDL.
המסקנה המתבקשת היא:
תזונה נכונה היא ערך עליון למען הבריאות הטובה שלכם והיא מונעת ומשפרת מצבים רבים כמו בעיות לב וכלי דם, סרטן ושבץ. אין קיצורי דרך ולטווח הארוך דילוג על ארוחות רק יזיק לכם. הרבה יותר בריא בשבילכם לתכנן תכנית של אכילה והתעמלות ברת קיימא ולהפוך אותה לאורח החיים החדש.
אם אתם רוצים לרדת במשקל או לשמור על המשקל הנוכחי שלכם, הדרך הטובה ביותר היא לאכול 3 ארוחות בריאות ומלאות ביום או 5 ארוחות קטנות יותר במהלך היום.
תוודאו שארוחות אלה מורכבות בעיקרן מירקות מאודים, קטניות, דגנים מלאים ומסלטי ירקות טריים, כשבין הארוחות החטיפים המומלצים הם פירות ואגוזים גולמיים.