עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

אלוורה – יתרונות המרפא של צמח הפלא

אלוורה היא צמח מרפא בעל תכונות נוגדות חמצון ואנטי בקטריאליות, עוצמתיות מאוד. לצמח האלוורה, יש תכונות מרפא גם במריחה על העור וגם באכילה או שתיה.

זמן קריאה: 6 דקות
אלוורה
אלוורה
שינוי גודל טקסט

אלוורה ששמה הבוטני הוא אלוורה ברבדנסיס (Aloe barbadensis), היא צמח עבה שגבעוליו קצרים האוגר מים בעלים שלו.

אתם מכירים אותו בעיקר הודות לתכונותיו המדהימות המרפאות פצעים וכוויות, אך לצמח הפלא הזה יש עוד הרבה יתרונות שמומלץ לכם לדעת עליהם.

מקור האלוורה ומה היא בדיוק?

צמח המרפא אלוורה שאנו מכירים, הוא רק אחד מ-420 זנים שונים של צמח האלוורה.

הצמח המופלא הזה משתייך למשפחת השושניים (Liliaceae) והוא צמח רב שנתי, קסרופיטי סוקולנטי, שצבעו ירוק, העלים שלו עבים, בצורת משולש וקצוותיו משוננים.

קסרופיטי – xerophyte – צמח הגדל בתנאי יובש.

על פי האמונה מקורו של צמח האלוורה הפלאי הוא מאפריקה ובשלב מאוחר יותר החלו לגדל אותו גם באזור ים התיכון ובמרבית האזורים החמים בעולם כולל אסיה, הודו, אמריקה, אירופה וכמובן ישראל.

היסטוריית השימוש בצמח האלוורה, מתועדת כבר כמעט 6,000 שנה.

ג'ל אלוורה הוא הנוזל הצלול שהמרקם שלו מזכיר ג'לי, שנמצא בתוך חלקם הפנימי של עלי צמח האלוורה.

חלק ממוצרי האלוורה עשויים מעלים כתושים, כך שהם מכילים גם את כל היתרונות של צמח האלוורה במלואם.

רוב האנשים נעזרים באלוורה לריפוי בעיות עור כולל כוויות, כוויות קור, כוויות שמש, פסוריאזיס ופצעי קור. אך מה שהם לא יודעים זה, שלצמח האלוורה יש עוד יתרונות רבים נוספים.

אלוורה ברבדנסיס היא הצמח הפעיל ביותר מבחינה ביולוגית מכל בני משפחת האלוורה, חוקרים זיהו למעלה מ-75 רכיבים טבעיים פעילים בצמח הפלא הזה כולל:

  • ויטמינים
  • מינרלים
  • סכרידים
  • חומצות אמינו
  • אנטראקינונים (anthraquinones-פגמנטים צהובים חומים)
  • אנזימים
  • ליגנין (lignin-עצן-תרכובת פולימרית)
  • ספונינים (saponins)
  • חומצות סליציליות (salicylic acids) ועוד

צמח מופלא זה מכיל 20 מתוך 22 חומצות האמינו שהאדם זקוק להן ושמונה מתוך תשע, חומצות האמינו החיוניות.

9 יתרונות הבריאות העיקריים של אלוורה

1. שופעת בנוגדי חמצון ומחסלת דלקות

האלוורה מכילה מגוון רחב של תרכובות טבעיות כולל ויטמינים ומינרלים, שמחסלים דלקות ומונעים ומרפאים את הנזקים של רדיקלים חופשיים.

ויטמין A הוא אחד מהם והוא ויטמין שהכרחי לשמירה על מערכת חיסון חזקה, בריאות הראייה, תפקוד נוירולוגי תקין ועור בריא ובנוסף, הוא פועל בגוף גם כנוגד חמצון.

ויטמין C הוא ויטמין חיוני נוסף שמכיל צמח הפלא הזה ובין תפקידיו כלולים חיזוק מערכת החיסון, מניעת מחלות לב וכלי דם, הוא מונע בעיות בריאותיות טרום לידתיות, הכרחי לבריאות העיניים ומונע קמטים.

גם לוויטמין E יש תפקידים חשובים בגוף כולל חיסול דלקות, האטת הזדקנות התאים, שמירה על מערכת חיסון חזקה כשבנוסף לכך הוא גם פועל בגוף כנוגד חמצון עוצמתי.

תכונות נוגדות חמצון אלה מועילות מאוד גם למצבים שבהם אתם: שואפים עשן סיגריות ושל תחבורה ציבורית או פרטית או כאשר אתם שוהים זמן מופרז בשמש בשעות השיא שלה.

היות והם מגינים על העור והם מונעים ומחסלים דלקות עור, במקרים של חשיפת יתר לשמש למשל.

האלוורה המופלאה מכילה גם אנזים הנקרא בריידי-קינאז (Brady kinase), המחסל דלקות פנימיות שיצאו מכלל שליטה, כאשר מורחים אותו ישירות על העור במקום הפגוע.

בין נוגדי חמצון אלה כלולים גם פוליפנולים אשר נלמדו במחקר שבו החוקרים למדו, שהם מונעים את צמיחתם של חיידקים הגורמים לזיהומים בבני אדם כולל הליקובקטר פילורי.

במחקר סקירה שבו סקרו החוקרים מחקרים שנעשו בין השנים 1990-2016 בשפות אנגלית ופרסית, למדו החוקרים את תכונותיה העוצמתיות הטבעיות האנטי בקטריאליות, אנטי ויראליות והמחטאות של צמח האלוורה.

2. אלוורה מאיצה את ריפוי הפצעים

הודות לתכולת הוויטמינים A, E ו-C, נוגדי החמצון, האנזימים ושאר החומרים הפעילים שמכיל הצמח המופלא הזה, מריתו על פצעים וכוויות מזרז את הריפוי שלהם.

כפי שלמדו החוקרים במחקר סקירה כללית שפורסם ב-2022, שבו ריכזו החוקרים ממצאים רבים על צמח האלוורה.

לצמח מרפא זה יש היסטוריה ארוכה של טיפול בפצעים וכוויות בדרגות שונות. הפרמקופיאה (Pharmacopeia) האמריקאית שהוא מדריך המכיל את כל שמות התרופות, תיארה את תכונותיו המגינות על העור של ג'ל האלוורה כבר בין השנים 1810-1820.

במספר מחקרים למדו החוקרים כי מריחת אלוורה על כוויות בדרגות שונות, מזרזת את ריפויין ואת ריפוי העור.

למשל, במחקר סקירה שיטתית של מחקרים ניסויים שפורסם ב-2019, למדו החוקרים שמריחת אלוורה מפחיתה את זמן הריפוי של כוויות ב-9 ימים, בהשוואה לתרופות הרגילות.

ובנוסף, היא גם מונעת את האדמומיות, הגירויים והזיהומים שעלולים להתרחש. כלומר שמריחת אלוורה על כוויות, היא הכי יעילה לריפוי שלהן וגם להקלה על הכאב ותופעות הלוואי שלהן.

3. מפחיתה את רובד חיידקי השיניים

עששת ומחלות חניכיים, הן בעיות שכיחות מאוד ודרך ההתמודדות הטובה ביותר היא למנוע אותן או להפחית ככל האפשר את הצטברות רובד החיידקים והביופילמים החיידקיים (bacterial biofilms), שעל השיניים.

ביופילם – biofilm – קבוצה של תאים הנדבקים זה לזה על משטח מכל סוג שהוא.

במחקר שפורסם ב-2019 שבו השתתפו תלמידי בית ספר בגילאי 8-14, השוו החוקרים בין מי פה מאלוורה לבין מרכיב מי הפה הסטנדרטי כלורהקסידין (chlorhexidine).

לאחר 4 בועות של שימוש במי פה מאלוורה, הופחתה משמעותית כמות רובד החיידקים, דלקות החניכיים ורמות החיידק סטרפטוקוקוס מיוטנס (Streptococcus mutans-חיידק המייצר פלאק).

תוצאות המחקר הראו ששניהם פועלים באותה מידה, אך לאלוורה אין תופעות לוואי.

כשבמחקר ניסויי אקראי מבוקר שפורסם ב-2021, הגיעו החוקרים למסקנה כי מי פה אלוורה הם חלופה טבעית יעילה ולא מזיקה, למי הפה המורכבים מנוסחאות כימיות.

אלוורה גם יעילה מאוד בחיסול חיידק השמרים קנדידה אלביקנס, כפי שלמדו החוקרים במחקר מ-2009.

אלוורה כמשחת שיניים
אלוורה כמשחת שיניים

4. אלוורה מרפאה ביעילות אפטות בפה

לא מעט אנשים חווים בשלב זה או אחר בחייהם אפטות או כיבים בפה. כיבים אלה נוצרים בדר"כ מתחת לשפה או בתוך הפה ונמשכים בערך שבוע.

במספר מחקרים למדו החוקרים, כי אלוורה מאיצה את ריפויים של כיבים אלה בפה.

כמו למשל במחקר מטא אנליזה שנעשה על 9 ניסויים מבוקרים אקראיים, שבסופו הגיעו החוקרים למסקנה שהטיפול באלוורה מאיץ את ריפוי הכיבים בפה, טוב יותר מהתערבויות אחרות.

כשבנוסף לכך, הטיפול באלוורה גם מרפא את הכיבים תוך זמן קצר יותר.

כאשר במחקר קודם למדו החוקרים שמריחת אלוורה על האפטות, גם מאיצה את ריפוי הפצעים וגם מפחיתה את עוצמת הכאב שהם גורמים.

5. מטפלת בעצירות

במקרה זה אנו מתייחסים לצמג ולא לג'ל האלוורה, אשר מכיל גם הוא יתרונות רבים. הצמג (latex) הוא החומר הצהוב הדביק, הנמצא ממש מתחת לקליפת העלה.

התרכובת הצמחית האחראית להשפעה חיובית זו נקראת אלואין (aloin) המכונה לעתים גם ברבלואין (barbaloin), והיא ידועה בכך שהיא בעלת השפעות משלשלות.

כדוגמת מחקר זה, שבו למדו החוקרים היטב את השפעותיה המשלשלות.

6. אלוורה משפרת את בריאות העור ומונעת קמטים

ישנו מספר לא מבוטל של ראיות היסטוריות, המוכיחות כי אלוורה מאטה את הזדקנות העור.

במחקר שפורסם ב-2009 שבו השתתפו נשים מעל גיל 45, אשר צרכו ג'ל אלוורה דרך הפה. למדו החוקרים שייצור הקולגן התגבר וכי חל שיפור בגמישות העור במהלך תקופה של 90 יום.

במחקר סקירה שיטתית למדו החוקרים שמריחת אלוורה, משיבה לעור את הלחות שלו, מסייעת לו לשמור עליה ושהיא גם משביחה את אחידות העור.

הודות לוויטמינים C, E ו-A, לתכולת הנוזלים, לאנזימים וכו'.

פעולות אלה יעילות מאוד לאנשים הסובלים מעור יבש; ובכלל למניעת התייבשות העור.

7. מאזנת את הסוכר בדם

אלוורה משמשת לעתים כתרופה לסוכרת, היות והיא משפרת את הרגישות לאינסולין ומאזנת את הסוכר בדם.

במחקר בסקירה שיטתית זו, החוקרים מצאו ראיות באיכות בינונית עד גבוהה לכך שצריכת אלוורה יכולה להוביל לשיפורים משמעותיים ברמות הסוכר בצום (FBG) ובהמוגלובין המסוכרר (HbA1c) בקרב חולי סוכרת סוג 2 ופרה-סוכרת.

בנוסף, בקרב אנשים עם פרה-סוכרת, צריכת אלוורה תרמה להפחתה ברמות הטריגליצרידים (TG) ושיפור ברמות ה-HDL.

תוצאות אלו מצביעות על הפוטנציאל של אלוורה כטיפול משלים יעיל לניהול סוכרת.

8. משפרת את בריאות וצמיחת השיער

אלוורה היא תרופה טבעית מעולה לטיפוח שיער רגיל, יבש ושמנוני, בנוסף לכך שהיא יעילה מאוד לריפוי גירויים וגרד בקרקפת.

כל זאת הודות לעובדה שהיא מזינה את הקרקפת ואת השיער, בוויטמינים והמינרלים שמחזקים את השורשים, מרפאים את הקרקפת ומשפרים את בריאותו הכללית של שיערכם.

בזכות תכונותיה האנטי בקטריאליות והאנטי פטרייתיות, סיכמו החוקרים במחקר סקירה שהיא יעילה מאוד לריפוי קשקשים ושהאנזימים שמכיל הג'ל, מנקים מהקרקפת את התאים המתים ומזרזים את התחדשות רקמות העור מסביב לזקיקי השיער.

ויחד עם זאת, היא גם מונעת את הגרד הנוצר בעקבות קשקשים או קרקפת יבשה.

סוגים רבים מידי של שמפו ומרככי שיער מורכבים מכימיקלים הפוגעים בשיער ובקרקפת, שאף עלולים לגרום לדלקות ולגירויים בעור.

בחירה מחודשת בשמפו ומרכך טבעיים נטולי כימיקלים והסתייעות באלוורה כתרופה טבעית, הן דרך יעילה לשמור על הקרקפת שלכם נקייה מחיידקים ולמניעת תגובות אלרגיות בלתי נעימות של העור.

כמו גם ריפוי השיער ושמירה על בריאותו, על הברק ועל גמישותו הטבעיים.

9. אלוורה מחזקת את מערכת החיסון שלכם

צמח האלוורה המופלא המכונה גם לילי המדבר, מכיל אנזים הנקרא ברדקינייז (bradykinase) אשר ממריץ את מערכת החיסון ומחסל זיהומים.

אבץ שהוא מרכיב נפלא נוסף שמכיל צמח המרפא הזה, חיוני גם הוא לשמירה על מערכת חיסון חזקה ויציבה.

במחקר שנערך על יתרונות האלוורה ברפואת שיניים, היות והוא ידוע בכך שהוא מחטא, אנטי-דלקתי, אנטי-ויראלי ואנטי פטרייתי. למדו החוקרים שצמח הפלא הזה מחזק ובונה את מערכת החיסון מבלי לגרום לתגובות אלרגיות ו/או לתופעות לוואי.

לסיכום

לצמח האלוורה המופלא המכונה לילי המדבר יש עוד אין ספור יתרונות בריאותיים, הרבה מעבר למאמר זה.

תעניקו לעצמכם ולגופכם את ג'ל האלוורה ו/או מיץ אלוורה ומובטח לכם שתצאו נשכרים וגופכם, יודה לכם עד מאוד.

תמיד תחפשו את האלוורה הטהורה ביותר, ללא תוספות וללא דילולים, ללא תוספת של ג'לטין או של צבע ירוק ותמיד עדיף שתהיה 100% טבעית ולא רק 90 או 99%.

אתם אפילו יכולים לגדל לכם אלוורה בעציץ, בבית, ליד חלון שאפשר לפתוח כדי שתהיה לה שמש ישירה לפחות 6 שעות ביום.

אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!



לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות