דלג לכותרת המאמר דלג לתוכן המאמר
שיפקה
  • בריאות
  • יופי
  • עשה זאת בעצמך
  • בריאות
  • יופי
  • עשה זאת בעצמך
  • אפליקציית שיפקה
  • קבוצת וואטצאפ
  • ניוזלטר
  • צור קשר
  • אודות

מחקר שוודי חושף - שתיית חלב מקצרת את החיים שלכם

דף הבית » בריאות

הרבה אנשים ברחבי העולם מאמינים שחלב פרה טוב להם. במשך עשרות שנים, ממליצים לאנשים לשתות הרבה חלב כדי למנוע שברים אוסטאופורוטיים, האם הם צודקים?

Avatar photo שיפקה · 03/08/2017 · 21:31

מחקר שוודי חושף - שתיית חלב מקצרת את החיים שלכם 4 דקות קריאה 4 דק׳

לנשים במיוחד הומלץ לשתות הרבה חלב. משקה עתיק יומין זה, עשיר בהרבה חומרים מזינים חיוניים, כולל סידן, זרחן וויטמין D, לכן היה קל מאוד לגרום לאנשים להכניס את החלב לתזונה היומית שלהם. אולם כאשר החלב עבר בחינה מדעית, יתרונותיו הבריאותיים הוטלו בספק.

תוצאותיו של מחקר מעמיק שבחן את חשיבות שתיית החלב למניעת שברים ואת השפעתו על שיעורי התמותה, סתרו את ההמלצות. לכן מומחים רבים לתזונה הפכו זהירים בכל הנוגע לחלב, בעיקר כאשר שותים אותו בכמויות גדולות. אין זה מפתיע בהתחשב בעובדה, שחלב הפרה מיועד לעגל שלה.

הוכחות כנגד צריכת חלב בקנה מידה גדול

בחודש אוקטובר בשנת 2014, פורסם מחקר בכתב העת 'רפואה בריטית' (BMJ) שסיפק ראיות נוספות כנגד שתיית חלב בקנה מידה גדול. המחקר השוודי המבוסס הזה, בחן את הקשר שבין צריכת חלב לבין זמן התמותה או שבר בעצמות. שתי קבוצות גדולות של אנשים השתתפו במחקר זה, קבוצה אחת כללה 61,433 נשים והקבוצה השנייה כללה 45,339 גברים. כולם מילאו שאלון בנוגע לתדירות צריכת המזון שלהם, שתיעד כמה מנות של מזונות נפוצים הם צרכו, ביום או במשך שבוע, כולל חלב, חלב מותסס, יוגורט וגבינה. כוס אחת של חלב הייתה מקבילה לכוס של 200 מיליליטר. אחרי הנשים בוצע מעקב של 20.1 שנים בממוצע והן מילאו שאלון נוסף בשנת 1997, בזמן שהמעקב אחרי הגברים נמשך 11.2 שנים בממוצע.

תוצאות המחקר

אצל הנשים, המקדם המתאם בין צריכת חלב לתמותה היה תחת התבוננות מעמיקה. ככל שהנשים שהשתתפו במחקר שתו יותר חלב, כך גדלו הסיכויים שלהן לסבול ממוות מוקדם. התגלה גם קשר בין היווצרות של שבר, במיוחד שברים בירכיים. לנשים ששתו שתי כוסות חלב ומעלה ליום הוכפל הסיכוי למוות במשך זמן הניסוי, בהשוואה לנשים ששתו כוס חלב אחת בלבד ליום. אולם כוס אחת של חלב ביום, כבר העלתה את הסיכון של אותן נשים לחלות במחלות לב וכלי דם ובסרטן.

גם בקרב הגברים שהשתתפו במחקר היה שיעור גבוה יותר של מוות אם הם שתו יותר חלב, למרות שהסיכונים היו בולטים יותר אצל הנשים שהשתתפו במחקר. כותבי המחקר הסיקו שאצל שני המינים צריכת החלב קשורה לתמותה גבוהה יותר; ולתדירות של היווצרות שברים בעצמות הגוף, מה שמערער את האמינות של ההמלצות לצריכה גבוהה של חלב פרה.

ביאור התוצאות

ההסבר להשפעותיו הגורמות למחלות של החלב על הגוף שלנו, טמונה כפי הנראה ברמות הלקטוז הגבוהות ובגלקטוז שהוא מכיל. שני חומרים אלה גורמים לעקה חמצונית (נגרמת בשל נזק שנגרם ל-DNA ולחלבונים בגלל רדיקלים חופשיים) ולדלקת כרונית ברמה נמוכה, שהם המנגנונים הפתוגניים העומדים מאחורי מחלות לב וכלי דם וסרטן, בגופם של בני אדם. אצל בעלי החיים, התוצאות של צריכת גלקטוז היא בשינויים הדומים להזדקנות, ניוון מוחי, ירידה בתגובת מערכת החיסון ושינויים בתיעתוק הגנים.

חלב כנגד מוצרי חלב אחרים

כאשר המדענים השוודים השוו את החלב עם מוצרי חלב אחרים, התגובות השליליות היו קטנות בהרבה יותר. צריכת מוצרי חלב מותססים כמו יוגורט, חלב חמוץ וגבינה, גרמו לשיעור נמוך יותר של שברים ותמותה. מחקרים קודמים חשפו יתרונות בריאותיים של מוצרי חלב מותססים הכוללים רמות גבוהות של הכולסטרול הטוב, פחות עמידות לאינסולין וסיכויים נמוכים יותר להתקפי לב.

  • חשוב לדעת: 6 עובדות על שוקולד חלב שכולם צריכים לדעת
  • מה קורה לכם כשאתם מוציאים אותו מהזונה: 7 דברים שקורים לגוף שלכם כשאתם מפסיקים לצרוך חלב
  • תחליף החלב הזה טוב לכם או לא?: חלב סויה, 3 מיתוסים שאתם צריכים להפסיק להאמין להם
55 שיתופים
שתפו בוואטסאפ שתפו בפייסבוק שתפו בטלגרם

אודות המחבר

Avatar photo

שיפקה מגזין בריאות

שיפקה הוא מגזין בריאות מבוסס מדעית, שנכתב על ידי תזונאים קליניים, נטורופתים ומטפלים מוסמכים בעלי ניסיון מעשי וידע מקצועי רחב. אנו פועלים לפי עקרונות של שקיפות, אתיקה רפואית והתבססות על מחקרים עדכניים - כדי להבטיח מידע שניתן לסמוך עליו.

אודות שיפקה
השאירו תגובה
לבטל

בלי רעש. בלי ספאם.
רק דברים שבאמת שווים לדעת

מה אם בריאות טובה יותר מתחילה בשינוי קטן אחד?

טיפים פשוטים והמלצות שימושיות שאפשר להתחיל ליישם כבר היום, ישירות לוואטסאפ.

כן, אני רוצה להצטרף

הרשמה לניוזלטר של שיפקה

צעד קטן לחיים בריאים

הירשמו וקבלו מאמרי בריאות, טיפים לאורח חיים בריא ועוד - ישר למייל שלכם

איך תרצו להירשם?

הרשמה מהירה עם חשבון Google שלכם.

אם תבחרו לבטל - זה קל ופשוט. אבל אנחנו מאמינים שתמצאו כאן ערך אמיתי.

נרשמת בהצלחה! 🎉

המאמרים והטיפים כבר בדרך אליך 📩

שווה לבדוק גם בספאם – ולסמן אותנו כ"לא ספאם"

שיפקה

תנאי הניוזלטר

מה נאסף, למה משתמשים במידע, ואיך מבטלים בכל רגע.

מה נאסף
שם מלא וכתובת אימייל בלבד.
למה משתמשים במידע
רק לשליחת הניוזלטר ולניהול הרשמה או ביטול.
תדירות
בדרך כלל כשמתפרסמת כתבה חדשה. אין שליחה יומית קבועה.
ביטול הרשמה
בכל מייל יש קישור «ביטול הרישום לניוזלטר». לחיצה אחת מספיקה.
יצירת קשר
לשאלות: shifkeofficial@gmail.com

חדש בשיפקה

איך להסיר תאי עור מתים, בלי לפגוע בשכבת ההגנה הטבעית של העור

פילינג לפנים אולי נשמע לכם עניין פשוט, פעוט וברור מאוד אך האמת היא, ששימוש שגוי בפילינג יכול להזיק לעור שלכם ומאוד כדאי לכם להימנע מכך.
12/08/2026

בלי רעש. בלי ספאם.
רק דברים שבאמת שווים לדעת

מה אם בריאות טובה יותר מתחילה בשינוי קטן אחד?

טיפים פשוטים והמלצות שימושיות שאפשר להתחיל ליישם כבר היום, ישירות לוואטסאפ.

כן, אני רוצה להצטרף

לתשומת לבכם

מאמרי בריאות המופיעים באתר שיפקה, נועדו למטרת עיון בלבד ואינם נועדו להוות תחליף לייעוץ רפואי.
אודות
ניוזלטר
צור קשר
מדיניות פרטיות
נגישות

הישארו מעודכנים

קבוצת וואטסאפ
אפליקציית שיפקה

עקבו אחרינו

© 2026 שיפקה - כל הזכויות שמורות