עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

מחסור בויטמין B1 יכול לגרום לנזק מוחי

ויטמין B1 הוא אחד מהויטמינים השייכים לקבוצת B קומפלקס. ויטמין זה מסיס במים, לכן הגוף אינו אוגר אותו בכמויות גבוהות, מה שאומר שעלינו לצרוך אותו על בסיס יומי.

זמן קריאה: 2 דקות
אילוסטרציה: (depositphotos)
ויטמין B1
שינוי גודל טקסט

ויטמין B1 חשוב בעיקר לחילוף החומרים ולתפקוד המוחי. במקרה של מחסור מתחילות להתפתח בעיות נוירולוגיות רצינות, שבמקרים מסוימים עלולות להוביל לתרדמת ולמוות.

המחסור בויטמין B1 קשור בעיקר לאנשים עם הפרעות כמו אלכוהוליזם ואנורקסיה המובילים לתת תזונה. דו"ח חדש שיצא לאחרונה מעלה את האפשרות לאבחון מצב זה והשכיחות הצפויה תהיה בערך 2.8% מהאוכלוסייה.

Advertisements

אודות ויטמין B1

B1 הוא הויטמין הראשון שהתגלה מקבוצת ה- B קומפלקס והוא מוכר גם בשם תיאמין. הוא נמצא בצמחים ובבעלי חיים וכמויות קטנות של ויטמין זה נמצאות כמעט בכל המזונות.

באופן בסיסי, תזונה מאוזנת הייתה מספקת לגוף כמות מספקת של ויטמין זה. הסיבה לכך שהסיכון למחסור כל כך גבוה בימים אלה, נעוצה באוכל המעובד.

ויטמין B1 נהרס בקלות ע"י חום וע"י שיטות עיבוד המזון המודרניות. המחלה הראשונה שקושרה למחסור בויטמין B1 היא בריברי (beriberi – מחלה מטבולית).

מחלה זו הייתה נפוצה באזורים בעולם שאכלו בהם הרבה אורז שעבר קילוף (אורז לבן). B1 נמצא בשכבות החיצוניות של האורז, לכן ויטמין זה קולף מגרגרי האורז.

המחסור בויטמין B1, הוא הסיבה העומדת מאחורי הפרעה מוחית חמורה הנקראת אנצפלופתיה ע"ש ורניקה (Wernicke encephalopathy- מאפייניה הם בלבול, ריצוד עיניים והליכה לא יציבה, מתגלה בדר"כ אצל אלכוהוליסטים).

Advertisements

תסמינים למחסור בויטמין B1

קבוצה של נוירולוגים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת לויולה שבשיקגו ארה"ב, פרסמו דו"ח על ההשלכות של המחסור בויטמין B1.

הם מתארים בדו"ח את התסמינים העיקריים של אנצפלופתיה ע"ש ורניקה, כגון בלבול, הזיות, אובדן קואורדינציה של השרירים ובעיות בראייה כמו ראייה כפולה ותנועות לא רצוניות של העיניים.

אם לא מטפלים במצב זה, עלול להיגרם נזק כרוני למוח, שתוצאותיו עלולות להסתיים בתסמונת קורסקוף. תסמונת זו היא צורה של דמנציה והיא מאופיינת באובדן זיכרון עמוק ובחוסר יכולת ליצור זיכרונות, בחרדה ובאפתיה (אדישות).

הרופאים של לויולה דיווחו שכ- 80% מהחולים באנצפלופתיה ע"ש ורניקה מפתחים תסמונת קורסקוף; ומהרגע שהיא מתרחשת רק 20% מהחולים מחלימים.

אבחון מהיר חשוב מאוד כדי למנוע מהחולה להיכנס לשלב הכרוני של המחלה.

מקורות לויטמין B1

1. קטניות וירקות

הם המקורות העשירים ביותר בויטמין B1 ובמיוחד שעועית חיל הים (לבנה), שעועית מנומרת, שעועית לימה, שעועית אדומה, שעועית שחורה וגם בעדשים ואפונה יבשה.

2. זרעים

זרעים מכילים גם הם כמויות טובות של B1 כמו לדוגמה גרעיני דלעת (לא קלויים) וזרעי פשתן.

כפי שהזכרנו קודם, עיבוד האוכל הורס את התיאמין, לכן דגנים מלאים מכילים הרבה יותר B1, מאשר דגנים מזוקקים. תתחילו לאכול קמח מלא ואורז מלא.

המינון היומי המומלץ הוא 1.4 מיליגרם ליום.

אולם ניסוי שבוצע במחלקת הפסיכולוגיה באוניברסיטת ויילס שבסוואנסי אנגליה הראה, שצריכה גבוהה יותר של ויטמין B1 מגבירה ומשפרת את היכולות המנטליות.


לחלופין ניתן לרכוש טבליות של ויטמין B1 מאתר הבריאות iHerb

לחצו לקניה

Advertisements

אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות