עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

5 המחלות העיקריות שנגרמות משתיית משקאות קלים

בזמן שהסיכונים הבריאותיים של המשקאות הקלים צריכים כבר להיות ידועים לכל, אנשי התרבות המערבית עדיין ממשיכים לשתות את המשקאות המסוכנים האלה, המכילים עודפים של סוכר.

זמן קריאה: 3 דקות
משקאות קלים - צילום: (shutterstock)
משקאות קלים
שינוי גודל טקסט

מוכח מחקרית: משקאות נפוצים אלה גורמים למחלות קשות

בשנים האחרונות ישנה ירידה קלה בצריכת משקאות אלה, מכיוון שישנם אנשים שהחליטו להיגמל מהם לחלוטין. אך תעשיית המשקאות הקלים עדיין מכניסה לכיסה בכל שנה רווחים העומדים על 75 ביליון דולר.

אף על פי ולמרות שמשקאות אלה מעלים את הסיכון לסוכרת, להשמנת יתר, לעששת, למחלות לב וכלי דם וכדומה.

Advertisements

אם אתם עדיין נאבקים בהתמכרות לסוכר ועדיין לא הוצאתם את הסוכר לגמרי מהתפריט היומי שלכם, אלה הן הסיבות העיקריות שכדאי לכם להפסיק לצרוך משקאות אלה.

1. משקאות קלים תורמים להתפתחות אוסטאופורוזיס

בין אם מדובר במשקאות הקלים הרגילים או במשקאות הדיאט, כל המשקאות האלה מכילים פוספטים או חומצה זרחתית כדי שיהיה להם טעם חד וכדי להאריך את חיי המדף שלהם.

חומצה זרחתית נמצאת בהרבה מאכלים מלאים, אך צריכת יתר או צריכה של חומצה זו כמלאכותית, יכולה לגרום לבעיות בלב ובכליות, לאבדן מסת שריר, לאוסטאופורוזיס ולהאצת תהליך ההזדקנות.

צריכת יתר של חומצה זרחתית ביחס לצריכת סידן, עלולה לגרום לאבדן מסת העצם והקפאין שמכילים משקאות קלים מסוימים, יכול להפריע לתהליך ספיגת הסידן בגוף.

תזונה הכוללת משקאות קלים מוגזים או רגילים, דיאט או לא דיאט, מצמצמת את מסת העצם ומעלה את הסיכון לחלות באוסטאופורוזיס.

Advertisements

2. משקאות קלים גורמים לעלייה במשקל

חוקרים דנים גילו ששתיית משקאות קלים שהם לא דיאט, גורמת לעלייה דרמטית בשומן הנבנה סביב הכבד ושרירי השלד. שני מצבים אלה תורמים להיווצרות של עמידות בפני אינסולין ולבסוף לסוכרת.

המחקר גילה שלאנשים ששותים משקאות קלים על בסיס קבוע, כל יום במשך 6 חודשים, יש עלייה בשומן בכבד, בשומן סביב שרירי השלד, בשומן בדם (טריגליצרידים) ובשומן באיברים אחרים, יחד עם עלייה של 11% של הכולסטרול בדם.

לא רק שמשקאות קלים גורמים לעלייה במשקל ובכמות השומן בגוף, הם גם גורמים לבניית שומן באזורים שבהם הכי גרוע שיהיה שומן בגוף.

3. משקאות קלים מכילים תוספים הגורמים לסרטן

צבעי קרמל מלאכותיים הם תוסף פופולארי במשקאות הקלים, הנותנים להם את הצבע החום. מרכיב זה מכיל שני מזהמים:
2-מתילאימידזול (2-methylimidazole) ו- 4-מתילאימידזול (4-methylimidazole) או בקיצור- 2MI, 4MI.

שני מזהמים אלה התגלו כגורמים לסרטן בבעלי חיים ועל פי ההצעה הקפדנית של מדינת קליפורניה, ברשימת 65 הכימיקלים המוכרים הגורמים לסרטן, סך של 16 מיקרוגרם ליום, של 4-מתילאימידזול או 4MI, מהווים איום להתפתחות של סרטן בגוף.

עם כל זאת, החלק המפחיד באמת הוא שעל כל 500 מיליליטר של משקאות הקולה הפופולאריים, יש 200 מיקרוגרם של המזהמים הנ"ל.

4. משקאות קלים גורמים לעששת

לרופאי השיניים יש שם לעששת שהם רואים אצל ילדים ומבוגרים השותים יותר מידי משקאות קלים. הם קוראים לה 'פה רווי דיו', כלומר שהאנשים ששותים משקאות קלים בכמות מופרזת, מובילים את השיניים למצב שבו הן מתפוררות.

חומצת ה-לימון המלאכותית הנמצאת במשקאות הקלים, מאכלת את האמייל של השיניים ולאחריו את הדנטין, שהוא ליבת השיניים.

5. משקאות קלים מובילים למחלות

1. מחלת כבד לא אלכוהולית

צריכת יותר מידי פרוקטוז ע"י שתיית משקאות ממותקים גורמת בסופו שם דבר לעומס יתר על הכבד, מה שגורם לפרוקטוז להפוך לשומנים. שומן זה עלול להיתקע בכבד ולגרום למחלת כבד לא אלכוהולית.

2. עמידות בפני אינסולין

צריכת יותר מידי סוכר גורמת לבסוף לתאים להיות עמידים בפני אינסולין. כאשר זה קורה, הלבלב חייב לייצר כמויות גבוהות יותר של אינסולין כדי לסלק את הגלוקוז מזרם הדם, מה שמעמיס יותר מידי עליו וכך הלבלב הופך למותש.

מצב זה גורם לעלייה ברמות האינסולין בגוף שמוביל בסופו של דבר לעמידות בפני אינסולין.

3. סוכרת מסוג 2

שתיית פחית אחת של משקה קל ביום, מקושרת באופן עקבי לעלייה בסיכון לפיתוח סוכרת מסוג 2. תחשבו שאם כל אזרחי ישראל יוסיפו לתזונה היומית שלהם 1 פחית משקה קל, בערך 10% מהאוכלוסייה נמצא בסיכון לסוכרת.

4. מחלות לב

בכוחם של משקאות ממותקים להעלות את גורמי הסיכון המרכזיים להתפתחות של מחלות לב וכלי דם. מחקרים רבים חשפו קשרים חזקים בין צריכת סוכר לסיכון לחלות במחלות לב.

רק משקה ממותק אחד ביום יכול להעלות את הסיכון שלכם ב-20% להתקף לב או למוות מהתקף לב.

5. דמנציה

חוקרים גילו קשר בין רמות גבוהות של סוכר בדם לבין סיכון גבוה יותר לחלות במחלת דמנציה. מנות גדולות של משקאות ממותקים פוגמות בזיכרון וביכולת לקבל החלטות, הפוטנציאל של שני אלה עלול להוביל למצבים כמו אלצהיימר.

נראה שאין צורך להכביר במילים, אם עדיין לא הורדתם בצורה משמעותית את כמויות המשקאות הממותקים שאתם שותים כל יום או שילדיכם שותים כל יום, זה הזמן לחתוך לפחות בחצי בתור התחלה.

השלב השני צריך להיות הפחתה לשלושה ימים בשבוע ולאחר מכן ליום אחד בשבוע ועדיף שבכלל לא. הבריאות שלכם היא אחד מהדברים החשובים והיקרים ביותר בעולם, זה הזמן לשמור על עצמכם.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות