עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

מחקר חדש חשף ממצא המקשר בין סוכרת למי פה

אם אתם משתמשים במי פה, כדאי לכם להמשיך לקרוא, מכיוון שמחקר שפורסם בסוף שנה שעברה בכתב העת 'תחמוצת החנקן' גילה, שאנשים שמשתמשים במי פה פעמיים ביום, נמצאו בסבירות גבוהה יותר של 50% לפתח סוכרת או טרום סוכרת.

זמן קריאה: 2 דקות
צילום: (shutterstock)
מי פה
שינוי גודל טקסט

כל זאת ביחס לאנשים שהשתמשו במי פה פעם ביום, או שלא השתמשו במי פה בכלל. זה אולי נשמע קצת מטורף, אך המומחים מסבירים שישנו הסבר הגיוני לתגלית זו.

וכמו הרבה תגליות של השנים האחרונות, זה סובב סביב החיידקים המועילים ששוכנים בתוך גופנו. מסתבר שמספר 'חיידקי פה' בעלי תפקיד מועיל בבריאות המטבולית.

Advertisements

אומרת כותבת המחקר קאומודי ג'ושיפורה, ScD, פרופסורית שלא מהמניין ל- אפידמיולוגיה (epidemiology – תורת המחלות המגפתיות), בביה"ס של אוניברסיטת הרווארד לבריאות הציבור.

"חיידקים רבים בפה הם בעלי יכולת לבצע תהליך מטבולי (חילוף חומרים) של חנקות ולהפוך אותן לניטריט, אשר אז נבלע לתוך דרכי העיכול והופך ל- תחמוצת החנקן", היא מסבירה.

תחמוצת החנקן ( Nitric oxide או בקיצור NO) "היא מולקולת איתות חשובה", העוזרת לווסת את חילוף החומרים שלכם, לאזן את האנרגיה בגוף ואת רמות האינסולין בגוף, אומרת ג'ושיפורה.

האינסולין עוזר לגופכם לשמור על רמות הסוכר בדם שלכם תחת פיקוח, לכן כאשר תפקודו של האינסולין לקוי, יכולה להתפתח סוכרת מסוג 2.

זו הבעיה עם מי הפה

הרוב הגדול של הנוסחאות הנפוצות שבהן משתמשים ליצירת מי הפה, כוללות מרכיב אנטיבקטריאלי כלשהו שהורג חיידקים, אומרת ג'ושיפורה.

Advertisements

החומרים האנטיבקטריאליים האלה כוללים כלורהקסידין, טריקלוזן, צטילפירידיניום (cetylpyridinium- סוג של כלוריד), כלוריד, אלכוהול, שמנים אתריים, פלואוריד, חמצן ועוד.

"מרבית המרכיבים האנטיבקטריאליים שיש במי הפה הם לא בררנים", מסבירה ג'ושיפורה. "במילים אחרות, הם לא מתמקדים בחיידק פה מסוים, במקום זאת, המרכיבים האלה פועלים על טווח רחב של חיידקים".

זה כולל את החיידקים מהסוג הטוב שעוזרים לגוף שלכם לייצר את הכמויות הנכונות של תחמוצת החנקן, אשר להזכירכם, היא מולקולת האיתות שעוזרת לווסת את רמות האינסולין.

כמו כן, כאשר מי הפה שלכם הורגים את החיידקים המועילים, השטיפה שלהם מפנה מקום לחיידקים מזיקים, אומרת ג'ושיפורה. השילוב של כל התהליך הזה הוא בהחלט חדשות רעות.

הוכחות נוספות לכך שמי הפה גורמים לדאגה

במחקר שפורסם בתחילת שנת 2017 בכתב העת 'מחקר חניכיים' התגלה שמספר חיידקים של הפה, מגינים על הגוף מפני התפתחות סוכרת והשמנת יתר.

מחקר נוסף משנת 2013 גילה ששימוש במי פה במשך שבוע אחד בלבד, מפחית את הניטריטים בפה של בן אדם ב-90% ומפחית את רמות הניטריטים בדם בכ-25%. במחקר זה, שינויים אלה גרמו לקפיצות ברמות לחץ הדם.

כל הממצאים הללו תומכים בממצאיה של ג'ושיפורה, ששטיפת הפה במי פה מסחריים בתדירות גבוהה מידי, מובילה לשינויים בחיידקי הפה, המובילים להתפתחות סוכרת ולבעיות נוספות בחילוף החומרים.

זה מה שאתם יכולים לעשות בנידון

"במחקר שלנו, נראה שהסיכון הגבוה לפתח סוכרת היה בעיקר אצל האנשים שהשתמשו במי הפה פעמיים ביום", אומרת ג'וסיפורה. אז אם רופא השיניים שלכם לא המליץ לכם לשטוף את הפה עם מי פה פעמיים ביום, עדיף שתשטפו את הפה פעם ביום או בכלל לא.

גם אם רופא השיניים שלכם רוצה שתשטפו את הפה פעמיים ביום, כדאי לכם לבדוק איתו או איתה, אם זו החלטה נבונה לאור הממצאים החדשים הנ"ל.

אם אתם משתמשים במי פה רק כדי ליהנות מתחושה סופר נקייה, כדאי שתדעו: האגודה האמריקאית לרפואת שיניים לא הוסיפה בין המלצותיה, את השימוש במי פה כמרכיב הכרחי לשמירה על בריאות הפה.

אולי כדאי שתשקלו לשטוף פחות את הפה עם מי פה, או לוותר על שטיפת הפה עם מי פה לחלוטין, עד שיהיה למומחים מידע נוסף על הסיכונים הבריאותיים הנובעים מהשימוש במי הפה המסחריים.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות