עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

10 עובדות על זיתים שמעולם לא ידעתם

אף על פי שבדרך כלל מרבית תשומת הלב מופנית לשמן הטעים שלהם יותר מאשר לפרי, זיתים הם אחד מהפירות שנהנים מהם בכל רחבי העולם. כן, הם פירות, למרות שרובנו חושבים שהם ירק.

זמן קריאה: 2 דקות
(צילום: shutterstock)
זיתים
שינוי גודל טקסט

זיתים הם בין המזונות העתיקים והבריאים ביותר הידועים לאדם. הם גדלו בכל רחבי העולם, סחרו בהם ואכלו אותם באזור הים התיכון הקדום.

להפקת שמן הזית היו משתמשים באבן כותשת ובמלחציים, עוד משנת 5,000 שנים לפני הספירה. בעץ של העצים השתמשו לבנייה ולדלק; והפרי, עלי ושמן הזית, נשארו בין התרופות העתיקות הידועות לאדם.

Advertisements

1. עתירי חומצה אולאית

החומצה האולאית מרכיבה 75% מהשומן שיש בזיתים. החומצה האולאית היא שומן חד בלתי רווי, העוזר להוריד את רמות הכולסטרול בדם, עוזר להתפתחות העצמות ומח העצם, שומר על איזון חילוף החומרים שלכם ומונע התחמצנות.

זה הוא שומן מצוין ובריא לשילוב בתזונה היומית שלכם, שבטמפרטורת החדר נמצא במצב צבירה נוזלי.

2. שופעים בנחושת

1 כוס של זיתים שחורים (לא מושחרים) מספקת לגופכם 38% מהמינון היומי המומלץ של נחושת. הנחושת היא רכיב מרכזי בבניית רקמות חזקות, בשמירה על נפח הדם ולהפקת אנרגיה לתאי הגוף שלכם.

היא נחוצה לייצור קולגן שהוא חלבון בנייה עיקרי בגוף, הפועל גם כגורם משלים בהתהוותו של האנזים האנטי חמצני הנקרא סופראוקסיד דיסמוטאז (superoxide dismutase).

3. עשירים בברזל

1 כוס של זיתים שחורים (לא מושחרים) תספק לגופכם 25% מהצורך היומי בברזל, הזיתים הם הפרי העשיר ביותר בברזל בעולם. הברזל מאוחסן במולקולות ההמוגלובין, הנמצאות בתוך תאי הדם האדומים של גופכם.

Advertisements

הברזל בעל תפקיד מרכזי מאוד בנשיאת החמצן לכל רחבי הגוף שלכם. הוא גם ממגנט, אם אי פעם תהיתם כיצד השדה המגנטי המופק על ידי גופכם קשור ישירות לבריאות גופכם, תחשבו על הברזל הנע בתוך גופכם.

4. עוזרים לכם לרדת במשקל

כאשר מחליפים שומנים רוויים, שמן הזית הוכח כמפחית את חוסר הרגישות לאינסולין וככלי עזר נהדר לפירוק השומן בתוך תאי השומן. התמציות הארומתיות שמכיל שמן הזית, ידועות גם בשל התכונה שלהם הגורמת לאנשים לחוש שובע גדול יותר.

5. מונעים סרטן

בנוסף לשפע נוגדי החמצון והחומצות האנטי דלקתיות, הזיתים מכילים גם סקוואלן וטרפנואיד, שהן שתי תרכובות הפועלות ומנטרלות את ההשפעות ואת הנזקים של הרדיקלים החופשיים בתוך תאי הגוף שלכם.

6. בריאים ללב שלכם

שמן הזית מכיל ביופנולים, המורידים את לחץ הדם והמדכאים את מיזוג ה- LDL (ליפופרוטאינים בצפיפות נמוכה). ה- LDL ידועים ככולסטרול "רע" והביופנולים עוזרים למנוע מהם להקשיח את דפנות העורקים.

התקשחות זו של העורקים, עלולה לגרום בסופו של דבר לטרשת עורקים.

7. מקלים על כאבים

תרכובת הנמצאת בזיתים ונקראת אולאוקנטל, בעלת תכונות אנטי דלקתיות בולטות מאוד, שמזכירות את התכונות של האיבופרופן.

אמנם מבחינת המבנה תרכובת זו שונה מאיבופרופן (וגם מהבחינה שאיבופרופן הוא חומר מלאכותי), אך בכל זאת שתיהן מדכאות אנזים הנקרא ציקלואוקסיגנאז (cyclooxygenase) ועוזרים למנוע דלקת.

8. מונעים כיבי קיבה (אולקוס)

הליקובקטר פילורי (Helicobacter pylori) הוא חיידק הגורם לכיבי קיבה, הנמצא בחומצות הקיבה והוא פיתח התנגדות מסוימת לאנטיביוטיקה ברחבי העולם כולו.

מחקרי מבחנות הראו שמספר פנולים שמכיל שמן הזית, יכולים להרוס שמונה זנים של הליקובקטר פילורי ושהוא יכול להיות מרכיב בתכשירים תרופתיים כימיים, לטיפול בכיבים עיכוליים ובסרטן הקיבה.

9. הם מכילים שפע של ויטמין E, ויטמין A וסיבים תזונתיים

הזית העשיר בחומרים מזינים כמובן עשיר מאוד בויטמינים ומינרלים העוזרים לשיפור הראייה, העיכול, בריאות ומראה העור, השיער שלכם, להתחדשות ולייצור תאי גוף חדשים והרשימה עוד ארוכה מאוד.

10. הטעם שלהם פשוט נפלא

הטעם של הזיתים מדהים, טוב זה עניין של טעם אך בכל זאת, בואו לא נזלזל בטעמם הערב לחך של הזיתים. הזיתים המרפאים הולכים עם כל מאכל החל מפיצה, מרטיני, סלטים, כריכים, רטבים ואפילו לחמים.

טעמם המתון והחריף לעתים, חוצה תרבויות ונמצא במסעדות רבות ברחבי העולם. אנו מקווים שיש לכם צנצנת זיתים בבית, כי ללא ספק הקריאה עליהם, עושה חשק לאכול אותם אפילו בלי כלום.

קדימה, לכו לקנות לכם צנצנת או שתיים של זיתים ובקבוק שמן זית. תפנקו את עצמכם לעתים קרובות עם אחד מהמזונות הנפלאים ביותר על הפלנטה; ואל תשכחו לעדכן גם את החברים והמשפחה שלכם, ביתרונות של הזיתים, בטעמם הנהדר ועוד.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות