עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

10 הגורמים העיקריים המשפיעים על קצב חילוף החומרים

עליכם להכיר ולדעת מהם הגורמים המשפיעים על קצב חילוף החומרים של גופכם, בכדי לדעת כיצד עליכם לפעול על מנת להוריד במשקל או בכדי לשמור על משקל גוף בריא.

זמן קריאה: 3 דקות
חילוף חומרים מהיר
שינוי גודל טקסט

חילוף חומרים הוא הסכום של כל התהליכים והשינויים הכימיים המתרחשים בתוך גופכם והמאפשרים את קיומו, תפקודו ואת התפתחותו. תהליכים אלה משפיעים על כמות האנרגיה הנדרשת לשם הקיום שלכם.

משקל גופכם נקבע על בסיס היחס שבין הקלוריות שאתם מוציאים לבין הקלוריות שאתם מכניסים לגופכם בעזרת אוכל. כאשר קצב חילוף החומרים שלנו מהיר, יותר קל לנו לשמור על המשקל שלנו. לכך חשוב מאוד שנשמור על קצב חילוף חומרים יעיל ומיטבי.

Advertisements

1. מגדר

חילוף החומרים שונה בין גברים ונשים, זאת בשל מסת השרירים הגדולה יותר. לגברים יש קצב חילוף חומרים גבוה יותר מאשר לנשים.

2. גיל

כאשר אנו מתבגרים, נוצרת ירידה טבעית בקצב חילוף החומרים. צבירת המשקל נאגרת בדרך כלל במרכז הגוף ונוצרת ירידה במסת השרירים.

על המגדר והגיל אנו לא יכולים לשלוט, אך אתם יכולים לשלוט על הגורמים האחרים. לפניכם הגורמים הנוספים המשפיעים על קצב חילוף החומרים כולל טיפים לשיפור קצב חילוף החומרים שלכם.

3. כשאתם ישנים פחות – אתם שורפים פחות

כאשר אתם ישנים מספיק שעות בכל לילה, אתם שורפים יותר קלוריות. מחקרים אחרונים שבוצעו על בעלי חיים ועל בני אדם, קישרו בין מחסור בשינה לבין הנטייה להעלות במשקל.

משך זמן השינה משפיע על תחושת הרעב והשובע, כמו כן על הייצור של מספר הורמונים והוא גם משפיע ישירות על חילוף החומרים של הגוף. בנוסף לכך התגלה שאנשים שאינם ישנים מספיק, פחות פעילים ביום שלמחרת וכתוצאה מכך הם שורפים פחות קלוריות.

Advertisements

במחקרים אלה התגלה ששינה של 8 שעות בכל לילה, מאפשרת לגוף לבצע את חילוף החומרים הטוב ביותר.

4. יעפת (Jet lag)

השעון הביולוגי הפנימי שלכם, מוסת את התאים לשם חילוף חומרים תקין. מחקרים גילו שמעברים בין אזורי זמן שונים הגורמים לנו לחוש יעפת, גורמים להפרעה והאטה של קצב חילוף החומרים שלנו.

אז אם אתם מטיילים הרבה, הדרך הטובה ביותר לסגל את הגוף במהירות לאחר ששבתם לביתכם, היא להיכנס במהירות לשגרת אכילה, פעילות גופנית ולשוב לשעות השינה הרגילות שלכם, בכדי לאזן את גופכם עד הטיול הבא.

5. חומרי הדברה

חומרי הדברה מפריעים לתהליך הוצאת האנרגיה של הגוף. חומרים אלה משפיעים על הפעילות של בלוטת התריס, האחראית על חילוף החומרים שלכם.

לכן עדיף לכם לאכול פירות וירקות אורגנים, או לכל הפחות תרחצו אותם היטב עם חומץ תפוחים אורגני לא מסונן שהופק בכבישה קרה, מים, מיץ לימון וסודה לשתייה.

6. ברזל

תפקידו של הברזל בתוך גופנו, הוא לעזור להעביר חמצן לתאים ולשרירים. רמות נמוכות או מחסור בברזל, יגרמו להאטה בשרפת האנרגיה ובחילוף החומרים.

ירידה ברמות הברזל נפוצה למשל בקרב נשים במהלך הוסת, בקרב אנשים שהתזונה שלהם דלה בברזל ובקרב אנשים הנמצאים במצבים בריאותיים כגון אנמיה.

הפתרון הוא להוסיף לתזונה שלכם מזונות עשירים בברזל כגון ירקות עם עלים ירוקים, שעועית על כל גווניה ופירות.

7. חוסר בנוזלים

כל התהליכים המתרחשים בתאים של גופכם ובעיקר התהליכים הקשורים לחילוף החומרים שלכם, תלויים במים. כאשר אתם מיובשים או כאשר מאזן הנוזלים בגופכם אינו תקין, רבים מתהליכים אלה אינם יכולים לפעול כראוי.

כאשר אתם מיובשים, טמפרטורת הגוף שלכם יורדת ומובילה להפחתה בחילוף החומרים של השומן. לכן חשוב מאוד שתשתו 8-12 כוסות מים ביום, בהתאם לרמות היובש והחום.

8. סידן, ויטמין D ומגנזיום

מחקרים מצאו שאנשים שצורכים יותר סידן, יכולים לשמור על משקל גוף תקין יותר. סידן וויטמין D קשורים לא רק לחוזק העצמות שלכם, אלא יש להם גם תפקיד חשוב בוויסות חילוף החומרים של שומן הגוף שלכם.

צריכה גבוהה של סידן וויטמין D, מאפשרת לגופכם לשרוף יותר שומן. לכן כדאי לכם להוסיף לתפריט היומי, מזונות עשירים בברזל כמו טחינה, עדשים, שקדים, פרג, מולסה, עשב חיטה, בזיליקום, תאנים יבשות, חומוס, ברוקולי, בננה, תותים, אפונה, שעועית וכו'.

חשוב גם שתהיו מודעים לכך שהסידן לבדו לפעמים אינו מספיק. בלי מגנזיום, הסידן עלול שלא להיספג כראוי, היות ויש צורך במגנזיום לשם ספיגת הסידן בגופכם.

9. תאכלו בשעות קבועות

לכל תא בגופכם יש שעון מטבולי פנימי המושפע מסדר הארוחות שלכם במהלך היום. שעון פנימי זה פועל בתיאום עם השעון הביולוגי של גופכם.

ברגע שאתם לא שומרים על הסדר הרגיל של הארוחות שלכם, נוצר חוסר תיאום בין השעון הפנימי המטבולי של התא, לבין השעון הביולוגי של גופכם וזה מפריע לחילוף החומרים שלכם.

שיגרת אכילה יום יומית קבועה, היא מתכון לא רק לבריאות טובה אלא גם לשליטה על המשקל שלכם. תאכלו בשעות קבועות, בעיקר את ארוחות הבוקר והצהריים שלכם.

10. פעילות גופנית

שילוב של פעילויות גופניות בחיי היום יום שלכם, הוא צעד חשוב וחיוני לשיפור איכות חייכם ובריאות גופכם. קצב חילוף החומרים שלכם עולה כאשר אתם מתעמלים ונשאר גבוה למשך זמן מה לאחר ההתעמלות.

אנשים המתעמלים על בסיס קבוע, בריאים יותר בדרך כלל מאנשים שלא מתעמלים כלל. תרגילי התנגדות (כגון אופניים, הרמת רגל, הליכה נטויה) התגלו כממריצים את קצב חילוף החומרים, בעיקר בקרב אנשים מזדקנים שקצב חילוף החומרים שלהם מואט.

עשיית תרגילי התנגדות כגון הרמת משקולות קלות, עוזרת להגדיל את מסת השרירים. מחקרים הראו שסוג זה של תרגילים, עוזר להאיץ את שריפת הקלוריות הכללית ולשפר את קצב חילוף החומרים של הגוף.

בנוסף, אתם יכולים לשפר את קצב חילוף החומרים שלכם גם בעזרת ניקוי רעלים מגופכם. אין צורך לבצע דיאטות קיצוניות של ניקוי רעלים, מכיוון שהן עלולות לפגוע בגופכם יותר מאשר להועיל.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות