עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

שטיפת כלים מחזקת את מערכת החיסון של ילדכם

במחקר ראשוני שהתפרסם בכתב העת 'רפואת ילדים' התגלה ששטיפת כלים ידנית, מחזקת את מערכת החיסון של הילדים שלכם ומגינה עליהם מפני אלרגיות.

זמן קריאה: 2 דקות
(צילום: shutterstock)
שטיפת כלים
שינוי גודל טקסט

הממצאים דווחו על ידי רופאים שוודים, שגילו שבמשקי בית שבהם ילדים רחצו כלים ידנית, הסיכון להתפתחות אלרגיות בקרב ילדים פוחת, לעומת בתים שבהם רוחצים כלים בעזרת מדיח.

הממצאים משמשים לתמיכה במה שנקרא "השערת ההיגיינה" שאומרת שבתקופה הקריטית שלאחר הלידה, התגובה החיסונית נפגעת בסביבת משקי הבית הנקיים מאוד, הקיימים למכביר בעולם המפותח.

Advertisements

במילים אחרות, הסביבה של ילדים צעירים עלולה להיות "נקייה מידי", מכדי להציב אתגר יעיל למערכת החיסון המתבגרת שלהם.

למשל, במשך השנים, מחקר הראה שגורמים סביבתיים כמו חיות מחמד, אכילת דגים או מגורים בחווה, מחזקים מאוד את מערכת החיסון של הילד.

כמובן שאין זה אומר שילדים שגדלים במדבר בריאים יותר בהכרח, אך ילדים הגדלים "בבועה" בהחלט נמצאים בסיכון ועל ההורים לשאוף לאיזון. החשיפה לחיידקים אינה מזיקה מטבעה, מכיוון שהיא הופכת את הילד לחזק יותר בשלב מאוחר יותר בחיים.

"אם נחשפתם לחיידקים, במיוחד בגילאים צעירים, אתם מגרים את מערכת החיסון שלכם בדרכים שונות והיא הופכת להיות סובלנית", אומר מחבר המחקר ד"ר ביל הסלמר, מביה"ח לילדים קווין סילביה שבגוטנברג שוודיה.

עוד מוסיף הסלמר ואומר "חשבנו ששטיפת כלים ידנית יכולה להיות חשובה, אך לא ידענו, לכן שאלנו את השאלה".

Advertisements

על מנת לכמת את ההשפעות של שטיפת כלים ידנית, החוקרים השוודים עשו סקר להורים ולאפוטרופוסים של 1,029 ילדים, בגילאי 7 עד 8.

הם גילו שמהילדים שהשתתפו במחקר, שרק ל-23% מהם יש הורים שרוחצים כלים ידנית, הייתה היסטוריה של אקזמה, בהשוואה ל-38% מהילדים עם היסטוריה של אקזמה, שהמשפחות שלהם השתמשו בעיקר במדיח כלים.

יתרה מכך, כאשר ילדים אוכלים מזון מותסס או מזון שנקנה ישירות מחוות, סיכונים אלה אף הופחתו עוד יותר, בדפוס מינון התגובה. כמובן שמדובר במחקר הסתכלותי ולא במחקר סיבתי.

אך בהתבסס על הרמזים האלה, לחוקרים השוודים יש מספר רעיונות לסיבה ששטיפת כלים ידנית טובה יותר. מחקרים קודמים הראו שמדיחי כלים עושים עבודה יעילה יותר והם מותירים עקבות בודדות של חיידקים על הכלים, בהשוואה לשטיפת כלים ידנית.

לכן, זו לא עצם העובדה שהילדים רוחצים את הכלים בעצמם היא שמחזקת את מערכת החיסון שלהם, רובם צעירים מידי מכדי לרחוץ כלים לבד גם ככה, אלא עצן העובדה שהם אוכלים מכלים שנרחצו ידנית.

אך אל תגלו את זה לילדים שלכם, אם אתם רוצים שהם ירחצו כלים מידי פעם.

"המחקר נעשה כמו שצריך ובעת ובעונה אחת הוא מציע תחומי מחקר חדשים ומודלים מעניינים" אומר ג'ונתן איי. אייזן, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה שבדייויס. פרופסור אייזן לא השתתף במחקר השוודי הנ"ל.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות