עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

16 דרכים טבעיות ופשוטות לשיפור זרימת הדם

זרימת דם טובה, חיונית מאוד לבריאות שלנו. שיפור זרימת הדם, יעזור לדם שלכם להגיע בקלות לכל איברי הגוף ולספק להם את החמצן והחומרים המזינים שהם זקוקים להם.

זמן קריאה: 8 דקות
גינקו בילובה - אילוסטרציה: (shutterstock)
גינקו בילובה
שינוי גודל טקסט

אם כפות הידיים והרגליים שלכם קרות בדרך כלל, כפות רגליכם נפוחות, יש לכם תחושות של דקירות בידיים וברגליים או שאתם מתעייפים בקלות, כפי הנראה אתם צריכים לשפר את זרימת הדם שלכם.

זרימת דם חלשה גם יכולה לגרום לנשירת שיער, סחרחורות ו/או כאבי ראש. ישנן מספר דרכים לשפר את זרימת הדם, כמו למשל מזונות מסוימים שעוזרים להמריץ את זרימת הדם, שומרים על בריאות הדם ומונעים בעיות עם העורקים.

Advertisements

אתם יכולים להמריץ את זרימת הדם גם ע"י פעילות גופנית סדירה, ניהול נכון של מתחים ושתיית מים נאותה בכל יום. במאמר זה, אתם תקבלו מידע על שינויים מגוונים באורח החיים שתוכלו לבחור בהם, כדי לשפר את זרימת הדם שלכם.

רוב הטיפולים הטבעיים האלה לשיפור זרימת הדם, קלים מאוד ליישום והם גם ישפרו את בריאותכם הכללית.

מהי זרימת דם ומדוע היא כל כך חשובה

מחזור הדם בגופכם מווסת ע"י הלב, הממוקם בצד השמאלי של עצם החזה. ד"ר ג'יימס בקרמן אומר שהלב פועם בערך 100,000 פעמים ביום ושואב בערך 2,000 גלונים של דם.

הדם זורם דרך רשת שלמה של עורקים ומזין את הרקמות והתאים של גופכם. הדם גם מסלק חומרי פסולת מהאברים ומתחזק את בריאות הגוף.

זו הסיבה לכך שזרימת דם טובה, חיונית מאוד לשמירה על לחץ דם בריא, לייצוב טמפרטורת ליבת הגוף, לשמירה על רמות PH (חומציות) בריאות ולשמירה על בריאותם של כל תאי הגוף.

Advertisements

מחזור דם חלש, משפיע בשלב מוקדם או מאוחר יותר, על כל אחד מאיברי הגוף. בדרך כלל אתם תחושו שזרימת הדם חלשה בכפות הידיים והרגליים.

אולם מחזור דם חלש יכול לגרום גם לסחרחורות, קוצר נשימה, לחץ דם גבוה, כאבים בחזה ולורידים בולטים.

הגורמים המשפיעים על מחזור הדם

ישנם מספר גורמים היכולים להשפיע על מחזור הדם. כמו למשל, כתב העת 'אוקסנר' מדווח שהזדקנות ולחץ דם גבוה יכולים לגרום ל'אי ספיקה כלילית', זרימת דם חלשה בורידים.

לעתים קרובות מאוד לחץ דם גבוה והזדקנות קשורים האחד לשני. כשאנו מזדקנים העורקים שלנו מאבדים קצת מהגמישות שלהם ונהיים צרים יותר. מצב זה גורם לעלייה בלחץ הדם, היות והלב עובד קשה יותר כדי להזרים את הדם בתוך הגוף.

גורמים נוספים המשפיעים על זרימת הדם הם משקל יתר, סוכרת, עישון, רמות גבוהות של כולסטרול ומחסור בפעילות גופנית. גורמים אלה יוצרים בעיות שונות במערכת הלב וכלי הדם ויכולים להעלות את הסיכון למחלות לב, שבץ ולחץ דם גבוה.

כך תשפרו את זרימת הדם שלכם בדרכים טבעיות

אלה הן מספר עצות מבוססות מחקר, היכולות לגרום לשיפור עצום לזרימת הדם ולמחזור הדם שלכם, אם תיישמו אפילו חלק מהן.

1. התעמלות

פעילות גופנית תשפר את מחזור הדם שלכם ותשפר את הרגשתם ואת מצב רוחכם גם באופן כללי. כל פעילות גופנית הגורמת ללבכם לשאוב יותר דם, בריאה לכם.

'אגודת הלב האמריקאית' ממליצה על לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מתונה, בשבוע. אחד היתרונות הגדולים ביותר שתקבלו מפעילות גופנית סדירה, הוא שיפור זרימת הדם אשר מפחיתה את הסיכון שלכם למחלות לב.

פעילות גופנית סדירה גם תעזור לכם לשלוט על המשקל, תפחית את הכולסטרול ותעזור לכם להפחית את רמות הלחצים היומיומיים, כל פעילות גופנית המסייעת להגביר את זרימת הדם יותר מהרגיל.

אם אורח החיים שלכם כרגע חסר פעילות גופנית, מומלץ לכם מאוד להתחיל להיות פעילים יותר ע"י הליכות. פעילויות נוספות שיגרמו לכם לנוע ולשפר את זרימת הדם הן ג'וגינג (הליכה מהירה), שחייה, עלייה במדרגות או משחקי ספורט כמו כדור סל, טניס וכדומה.

2. מתיחות

דרך פשוטה מאוד לשיפור מחזור הדם כל יום, היא לעשות תרגילי מתיחות. עשיית תרגילי מתיחות במהלך היום, חשובה מאוד במיוחד אם אתם צריכים לשבת מול מכתבה כל היום בעבודה.

לקום מהכיסא שלכם ולהתהלך סביב, תעזור לכם להימנע מההשלכות השליליות של ישיבת יתר. מחקר שנעשה בשנת 2016 על הקשר שבין מתיחות וזרימת דם, גילה שמתיחות מועילות מאוד למערכת הלה וכלי הדם שלכם.

החוקרים גילו שהתמתחות מגבירה את זרימת הדם לרקמות ולכל איברי הגוף.

3. עיסוי

עיסוי עוזר להפחית דלקות בשרירים ומתח, ע"י הגברת זרימת הדם בגוף. דלקות יכולות לגרום למגוון בעיות בריאותיות רציניות ועיסוי יעזור לכם לשחרר את הצטברות הרעלים ולהגביר את זרימת הדם.

עיסוי הרגליים שלכם, היא גם דרך קלה ונהדרת לשיפור זרימת הדם ברגליים ולהזרמת הדם לכפות ולאצבעות הרגליים.

כתב העת הרפואי 'צג מדעי הרפואה' (Medical Science Monitor), דיווח שעיסוי מגביר את זרימת הדם וכך עוזר גם להקל על כאבי גב תחתון. חיכוך העור מעלה את טמפרטורת העור ומשפר את זרימת הדם לאזור שבו אתם עושים את העיסוי.

אתם יכולים לעסות עם שמנים ארומתיים המדוללים ע"י שמן מרכזי. ישנם שמנים ארומתיים רבים מעולים לשיפור זרימת הדם. כתב העת 'ריפוי בעזרת צמחים' (Phytomedicine) מדווח ששמן רוזמרין משפר את זרימת הדם ומקל על כאבים.

מחקר שבוצע ב-2014 גילה ששמן מנטה עוזר להגביר את זרימת הדם לקרקפת וכך גורם לצמיחת שיער טבעית.

4. תספקו לגופכם תזונה בריאה

תזונה בריאה לא רק תחזק את מערכת החיסון שלכם, אלא היא גם תשפר את בריאות כלי הדם שלכם.

תזונה בריאה צריכה להיות מורכבת משפע של ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים, חלבונים רזים ושומנים בריאים כגון, אגוזים וגרעינים גולמיים, שמן זית כתית מעולה, אבוקדו ו/או שמן אבוקדו, שמן קוקוס לא מסונן בכבישה קרה, דגים שמנים וכדומה.

כתב העת הבריטי 'פרמקולוגיה קלינית' פרסם מחקר שבוצע על השפעתם של ירקות עם עלים ירוקים על מחזור הדם. החוקרים גילו שהחנקות שיש בירקות, עוזרות לשפר את זרימת הדם ומעלות את רמות החנקות שבפלסמה.

גם ישנם מזונות שעוזרים למנוע חסימת עורקים, למשל שום, דגים שמנים כמו סלמון, פירות יער, תרד, תה ירוק, שיבולת שועל וכדומה. לכל המזונות האלה יש סגולות העוזרות לשפר את בריאות כלי הדם ואת זרימת הדם.

5. תשתו הרבה מים

אחת מההשפעות השליליות של התייבשות היא ירידה של זרימת הדם. שתיית מים רבים, היא דרך נהדרת וזולה לשפר את מחזור הדם שלכם באופן טבעי.

כתב העת 'פיזיולוגיה' דיווח שמחסור במים משפיע על זרימת הדם. חוקרים גילו שבמהלך פעילות גופנית, זרימת הדם לשרירים יורדת בצורה משמעותית כאשר אתם מיובשים. התייבשות זו מובילה לכאבי ראש, כאבי שרירים ועייפות.

רוב המומחים ממליצים על שתיית 8-12 כוסות מים ביום. אולם אם אתם מתעמלים על בסיס קבוע או חיים במזג אוויר חם, עליכם לשתות יותר מים, כדי לשמור על נוזלי גופכם.

6. תפחיתו את צריכת האלכוהול והקפאין

על מנת לשמור על זרימת הדם שלכם פועלת כסדרה, עליכם להפחית את כמות הקפאין ו/או האלכוהול שאתם שותים.

נכון שכמויות מתונות של קפאין עוזרות לחזק את בריאות הלב ואף תורמות לבריאות הכבד, אולם יותר מידי קפאין גורם להשפעה שלילית על מחזור הדם שלכם.

חוקרים גילו שיותר מידי קפאין משפיע על זרימת הדם המוחית. הם דיווחו בכתב העת 'מיפוי המוח האנושי' שלשתייה מופרזת של אלכוהול על בסיס קבוע, יש השפעות שליליות על אספקת הדם למוח.

יותר מידי קפאין גם מעלה את לחץ הדם ומגביר את קצב הלב. תוצאות זהות התגלו כאשר נעשה מחקר שבחן את הקשר שבין אלכוהול וזרימת הדם.

מחקר מ-2008 גילה שלכוס אחת של יין אדום יש השפעה חיובית על כלי הדם והלב. אולם, למרות שזרימת הדם ממשיכה לעלות אחרי שני משקאות, כלי הדם לא יכולים להתרחב וזה גורם ללחץ דם גבוה ולסיכון גדול יותר להתפתחות מחלות לב.

7. תשתו תה ירוק

לשיפור זרימת הדם ובריאות הלב שלכם, תשתו תה ירוק על בסיס קבוע. תה ירוק מכיל נוגדי חמצון עוצמתיים מאוד המגינים על מערכת כלי הדם. התכונות המרפאות של התה הירוק עוזרות גם להרחבת כלי הדם וכך מחזור הדם מואץ.

שתיית תה ירוק באורח קבוע התגלתה כבעלת השפעה המונעת את התפתחותן של בעיות לב. כתב העת 'הכימיה הרפואית הנוכחית' דיווח שלתה ירוק יש השפעה מועילה על הדם.

למשל, במחקר התגלה ששתיית תה ירוק על בסיס יומי, עוזרת להמריץ את זרימת הדם אצל אנשים שמעשנים על בסיס קבוע. שתיית תה ירוק על בסיס יומי, גם עוזרת להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת עורקים כלילית.

מחלת לב כלילית נוצרת בשל רובד טרשתי בתוך כלי הדם הכליליים והתוצאה היא שאספקת החמצן לשריר הלב יורדת. עורקים כליליים הם העורקים המעבירים דם לשריר של הלב.

המינון המומלץ של תה ירוק ביום נע בין 2 עד 3 כוסות ביום, לשמירה על זרימת דם בריאה.

8. תורידו את צריכת המלח השולחני

כדי לעזור לזרימת הדם לעבור בכל הגוף ולהגברת זרימת הדם, תורידו את כמויות המלח השולחני מהתזונה שלכם. צריכת יתר של מלח שולחני, קשורה ללחץ דם גבוה ומחלות לב ומספר מחקרים גילו שמלח שולחני משפיע ישירות על מחזור הדם.

ד"ר ג'ניפר קו (Dr. Jennifer Keogh) אומרת שלהפחתת כמויות המלח השולחני מהתזונה היומית שלכם, יש השפעה חיובית על זרימת הדם. הפחתה זו עוזרת לוסת כראוי את זרימת הדם ומשפרת את בריאות כלי הדם.

הרופאים ממליצים על הימנעות מאכילת מזונות מעובדים ומצריכת מזונות מוכנים מראש שעל התוויות שלהם כתוב שהם "מכילים מעט נתרן". עליכם גם להיות זהירים מפני רטבים מוכנים, קוביות מרק ורטבי סויה, מכיוון שהם מכילים כמויות גבוהות של נתרן.

תחליפו את המלח השולחני במלחים טבעיים, שלא מוסיפים להם נתרן כלורי באופן מלאכותי. כל אחד מהמלחים הטבעיים האלה נחצב באופן טבעי והם אף עשירים במינרלים וחלקם גם במגנזיום.

המלחים הטבעיים שלא מוסיפים להם נתרן כלורי מלאכותי המומלצים הם למשל מלח אטלנטי, מלח שחור, מלח הימלאיה ורוד, מלח פלור דה סול (פרח המלח), מלח הים הקלטי ומלח איראני כחול.

9. גינקו בילובה (Ginkgo biloba)

גינקו בילובה הוא צמח שידוע ביכולתו להמריץ את מחזור הדם ולשמור על זרימת דם תקינה. לגינקו בילובה יש גם נוגדי חמצון המשפיעים לטובה על מערכת הלב וכלי הדם ועל תפקודי המוח.

עלי הגינקו גם מהווים תרופה מצוינת למגוון מחלות. זה הוא צמח רב תכליתי המשפר את הזיכרון ואת זרימת הדם. אוניברסיטת מרילנד שבארה"ב דיווחה שהדרך שבה גינקו בילובה משפר את זרימת הדם, היא ע"י כך שהוא פותח את כלי הדם.

הגינקו יעזור לכם למנוע או להפוך את ההשפעות של זרימת דם חלשה על הרגליים שלכם. מחקרים אחרים שבחנו לעומק את יתרונותיו של צמח נהדר זה, גילו שהוא מגביר את זרימת הדם למוח ושהוא עוזר לטפל בתסמינים של דמנציה.


אם אין ידכם משגת, ניתן להשיג את ה- גינקו בילובה דרך אתר iHerb

לחצו לקניה


10. הידרותרפיה (Hydrotherapy)

הידרו – מים, תרפיה – טיפול, טיפולי מים.
שימוש במים חמים על גופכם יעזור לשפר את מחזור הדם, להגביר את זרימת הדם ולשחרר שרירים תפוסים.

רחצה באמבטיה חמה עם כמה שמנים ארומתיים או מלח אפסום, תעזור לכם להירגע ותאפשר לחמצן לזרום טוב יותר בגופכם וזרימה זו מועילה גם לבריאותכם הכללית.

ד"ר ג'רולד פטרופסקי מאוניברסיטת לומה לינדה שבקליפורניה ארה"ב, גילה שאמבטיה חמה באורך 30 דק', עוזרת לשפר את זרימת הדם ולהפחית את לחץ הדם.

מחקרים נוספים גילו שאדי סאונה בטמפרטורה של 60 מעלות, במשך 15 דקות, עוזרים גם הם להמרצת מחזור הדם ומשפרים את תפקוד הלב. בזמן שאתם באמבטיה החמה או בסאונה, אתם יכולים לעסות את גופכם להמרצה נוספת של מחזור הדם.

כאשר אתם בסאונה, תשאפו את האדים בנשימות עמוקות וקלות, על מנת לפתוח את מעברי האוויר של מערכת הנשימה ולהקל על גודש באף. כך תנשמו בקלות רבה יותר וזו דרך נוספת, טבעית וקלה לשיפור זרימת הדם שלכם.

11. תעשו טיפול חם וקר

אתם גם יכולים להיעזר בטיפולים מנוגדים של חום וקור לשיפור זרימת הדם. טיפול במים חמים וקרים לשיפור זרימת הדם נקרא גם הידרותרפיה ניגודית. טיפולים אלה של חום וקור יעזרו לכם לשפר את זרימת הדם לידיים ולרגליים.

כתב העת 'תרפיה גופנית' דיווח שאמבטיות מנוגדות יכולות לעזור לשפר את זרימת הדם. המחקר גילה שמחזור הדם השתפר כאשר חולים טבלו את איבריהם למשך 3 דקות, באמבטיה חמה של 40 מעלות ואז במים בטמפרטורה של 18 מעלות, למשך דקה ולאחר מכן שהו באמבטיה של 40 מעלות למשך 10 דקות.

12. תרימו את הרגליים למעלה

אם זרימת הדם שלכם חלשה בעיקר ברגליים, תניחו אותן כמה שיותר פעמים על משהו גבוה כאשר אתם יושבים, כדי לשפר את זרימת הדם.

במידה ואתם חשים עקצוצים, צריבה או אי נוחות ברגליים אחרי הליכה, התכווצויות בלילה או עקצוצים בכפות הרגליים, זה סימן לכך שעליכם לשפר את זרימת הדם ברגליים.

'מרכז UC דייויד לכלי דם' ממליץ להרים את הרגליים למעלה כדי להקל במיידי על כאב או נפיחות של רגליים עייפות. עליכם להרים את הרגליים מעל הלב, 3-4 פעמים ביום, למשך 15 דקות, בכל פעם.

אם אתם צריכים לשבת במשך פרקי זמן ארוכים ואתם לא יכולים לשכב, תכופפו את הרגליים כמה פעמים במהלך היום כדי להגביר את זרימת הדם לכפות ולאצבעות הרגליים. הרמת הרגליים המומלצת כאן, גם יעילה מאוד למניעת פקקת ורידים עמוקה.

13. תנהלו את רמות המתח

ללמוד כיצד לנהל את המתח הנפשי ו/או הרגשי, ישפיע לטובה על מחזור הדם שלכם. יותר מידי מתח יכול להרוס את מערכת כלי הדם והלב שלכם ולגרום ללחצים בחזה, במיוחד כאשר אתם מתוחים לזמן ממושך.

כתב העת הבריטי 'לב' גילה שזרימת הדם נחלשת כאשר אנשים נמצאים תחת לחץ. זאת מכיוון שהלחץ גורם לכלי הדם להתכווץ וזרימת הדם נחלשת כתוצאה מכך.

אוניברסיטת מרילנד שבארה"ב מדווחת שצחוק עוזר להפחית את הלחץ ולהגביר את זרימת הדם בגוף.
תצפו בסרט או סידרה מצחיקה, תשבו עם חברים ותספרו בדיחות, תמצאו הומור במשך יום העבודה וכדומה.

14. תפסיקו לעשן

שיפור בריאות מערכת כלי הדם והלב והמרצת מחזור הדם, היא אחת מהסיבות שלהפסיק לעשן בריאה לכם. עישון פוגע בלב שלכם וגם גורם להצטברות של רובד חיידקים בעורקים שלכם, הגורם לזרימת דם חלשה.

'המוסד הבינלאומי ללב, ריאות ודם' מזהיר מכך שאפילו עישון פסיבי מזיק ללב וגורם לבעיות בכלי הדם. רופאים ממליצים להימנע מעישון של כל סוגי הסיגריות והמקטרות, לשם הפחתת סיכון התמותה ממחלות לב.

15. תאכלו מזונות שממריצים את מחזור הדם

אתם גם יכולים להוסיף לתזונה שלכם מזונות בעלי השפעה טובה על מחזור הדם. אלה הם כמה מהמזונות הטובים והיעילים ביותר להמרצת מחזור הדם.

ג'ינג'ר

ג'ינג'ר עוזר להמריץ את מחזור הדם. כתב העת האירופאי 'ביולוגיה ניסיונית' דיווח שלג'ינג'ר יש השפעה מועילה על הלב ושהוא עוזר לדלל את הדם. החוקרים הצהירו ש- "ג'ינג'ר ממריץ את מחזור הדם".

שוקולד מריר לא חלבי

נוגדי החמצון שיש בשוקולד המריר עוזרים להמריץ את מחזור הדם.

כתב העת של 'איגוד הלב האמריקאי' אומר ששוקולד מריר עוזר לכלי הדם להתרחב וכך הוא משפר את התסמינים של מחלת עורקים היקפית שהיא זרימת דם חלשה הנוצרת בשל הצטברות של רובד חיידקים בעורקים.

שום

שום עוזר לנקות את הדם והוא אנטיביוטיקה טבעית חזקה מאוד המועילה ללב, לכלי הדם ולכל האיברים של הגוף. מחקר אחד מ-2004 גילה שצריכה יום יומית של שום, ממריצה את זרימת הדם לכל תאי הגוף.

פלפל קאיין וצ'ילי

קפסאיצין היא התרכובת הנותנת לפלפל קאיין ולפלפלי הצ'ילי את טעמם החריף. בתכונותיו המרפאות של הקפסאיצין ניתן להיעזר לשם המרצת זרימת הדם.

כתב העת הבריטי 'פרמקולוגיה קלינית' דיווח שתחבושות המכילות קפסאיצין, עוזרות להמריץ את זרימת הדם אל העור וכך להקל על כאבים.

16. נשימות עמוקות

לנשימות עמוקות יש יתרונות בריאותיים רבים כגון שיפור הזרימה של הדם ונוזל הלימפה, שיפור תפקודי הריאות, הרפיית הגוף ויצירת תחושה כללית של רווחה.

מחקר שפורסם בכתב העת האוסטרי של פיזיותרפיה גילה, שתרגילי קרסול המשולבים עם נשימות עמוקות, משפרים את זרימת הדם במהירות בוריד הירך.

וריד הירך ממוקם בחלקה העליון של הירך ובאזור האגן והוא אחד מכלי הדם הגדולים במערכת הוורידים.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות