עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

16 סימנים של זרימת דם חלשה שאסור להתעלם מהם

אם כפות רגליכם וידיכם קרות לעתים קרובות ואתם חשים תחושת עקצוץ בהן, יכול להיות שזה סימן לזרימת דם חלשה. אם זרימת הדם בגופכם חלשה מסיבה כל שהיא, אולי אתם סובלים מסיבוכים בריאותיים אחרים.

זמן קריאה: 8 דקות
אילוסטרציה: (shutterstock)
זרימת דם חלשה
שינוי גודל טקסט

למשל, ידוע שזרימת דם חלשה יכולה לגרום לסחרחורות, לעייפות, לנשירת שיער ועלולה גם לגרום לעיכול רגיז. זרימת דם חלשה בגוף, בדרך כלל מהווה תסמין לבעיה בריאותית נסתרת אחרת.

אם יש לכם סוכרת, משקל עודף, לחץ דם גבוה, או שאתם מעשנים, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר להסתבכויות הנוצרות עקב זרימת דם חלשה. מכיוון שמצבים אלה גורמים לעורקים שלכם להתכווץ ולהגביל את זרימת הדם בגופכם.

Advertisements

במאמר זה תלמדו לזהות את הסימנים השונים של זרימת דם חלשה, את הגורמים לכך וכיצד לשפר את זרימת הדם.

הסכנות של זרימת דם חלשה

הלב שלכם נמצא מתחת לצלעות בצד שמאל של הגוף והוא אחראי על שאיבת דם עשיר בחמצן בדם, לכל אורך גופכם. לפי דבריו של ד"ר ג'יימס בקרמן בין 5-6 ליטר של דם, זורמים במערכת כלי הדם שלנו.

מכיוון שהדם מזין את רקמות הגוף ואת האיברים החיוניים, משמעה של כל ירידה בזרימת הדם היא פגיעה בתפקודי הגוף. זו הסיבה שזרימת דם טובה בגופכם חיונית מאוד לבריאותכם ולכושר שלכם.

אז מה זו למעשה זרימת דם חלשה?

משמעותה של זרימת דם חלשה, במיוחד בידיים וברגליים, היא שהאיברים אינם מקבלים כמות דם מספקת. ברגע שהדם מגיע לרגליים ולכפות הרגליים שלכם, הלב עובד קשה על מנת לשאוב את הדם למעלה, חזרה ללב ולריאות.

הצטברות של רובד חיידקים בעורקים שלכם וגורמים נוספים, יכולים להאט את זרימת הדם ולהקשות על הרגליים, הזרועות, הלב ועל איברים חיוניים אחרים של הגוף, לקבל מספיק דם.

Advertisements

עישון, היריון, הפרעות אכילה ועלייה במשקל, יכולים כולם להגביל את כמות הדם הזורם דרך הורידים. למרות שזרימת דם חלשה משפיעה על הרבה אנשים מבוגרים, היא יכולה ליצור סיבוכים אצל אנשים בכל הגילאים.

חשוב מאוד שתמיד תמצאו דרכים לשפר את זרימת הדם שלכם, כדי למנוע מעצמכם נזקים רציניים למוח, ללב, לכבד ולגפיים.

התסמינים של זרימת דם חלשה

את התסמינים של זרימת דם חלשה אולי לא יהיו לכם קל לזהות, אך ההשלכות יכולות להיות רציניות.

אם רקמות הגוף ואיברים חיוניים אינם מקבלים אספקה נאותה של דם, אתם עלולים למצוא עצמכם עם קרישי דם, נפיחות, מערכת חיסון חלשה ואפילו אובדן זיכרון.

אלה הם התסמינים השונים והרבים של זרימת דם חלשה. בהתאם לחומרת זרימת הדם החלשה, יכול להיות שיש לכם תסמין אחד או יותר מבין אלה.

16 התסמינים של זרימת דם חלשה

1. חוסר תחושה ועקצוצים בגפיים

אחד מהתסמינים הנפוצים ביותר של זרימת דם מוגבלת, היא חוסר תחושה ו/או עקצוצים בידיים ובכפות הרגליים. זרימת דם חלשה גורמת לידיים ולכפות הרגליים להיות קרות יחד עם חוסר תחושה.

ד"ר רוב היקס אומר שאם לא מגיע מספיק דם לגפיים, אתם יכולים להרגיש גם תחושת דקירה כמו ממחטים וסיכות.

2. תפקוד קוגניטיבי פגום

זרימת דם חלשה יכולה גם להשפיע על תפקודי המוח ולגרום לאבדן זיכרון, קושי להתרכז וירידה ביכולת להתמקד. המוח שלכם זקוק לזרימת דם מתמדת כדי לתפקד כמו שצריך.

על פי כתב העת 'קרדיולוגיה גריאטרית', זרימת דם מופחתת במוח, ירידה בכמות הדם הזורם ברחבי הגוף ושינויים בלחץ הדם, הם הגרומים המרכזיים לירידה בתפקודים הקוגניטיביים.

3. בעיות עיכול

אולי יפתיע אתכם לגלות שזרימת דם חלשה יכולה לגרום לבעיות בעיכול. כמו כל תפקודי הגוף, מערכת העיכול שלכם זקוקה גם היא לזרימת דם טובה כדי לתפקד כמו שצריך.

מרפאת קליבלנד מדווחת שהצטברות של חומרים שומניים על דפנות הורידים מגבילה את זרימת הדם במרחבי הבטן. זרימת דם חלשה יכולה לגרום לכאבי בטן, לשלשולים ולדם בצואה.

מצבים אלה יכולים להפוך לרציניים עד כדי כך שהם עלולים להפוך למצב של סכנת חיים.

4. אובדן תיאבון

תסמין נוסף של זרימת דם חלשה, הוא אובדן תאבון. על פי 'המכון הלאומי ללב, ריאות ודם' (האמריקאי), ישנו סוג של מחלה נדירה הגורם לדלקות בכלי הדם היכולה לגרום לאבדן תיאבון.

מערכת העיכול שלכם זקוקה לדם על מנת לעכל אוכל, לכן זרימת דם חלשה יכולה לגרום גם לחוסר תיאבון.

5. עייפות

גם השרירים שלכם זקוקים למספיק דם כדי לתפקד כמו שצריך וכדי למנוע את עייפות השרירים. זרימת דם איטית יותר ברחבי גופכם משפיעה על רמות האנרגיה שלכם וגורמת לתחושת עייפות מהר יותר, מכיוון שלבכם פועל קשה יותר כדי לשמור על זרימת הדם.

ד"ר יו שאנג מדווח שירידה בכמות החמצן בדם יכולה לגרום לעייפות השרירים. למשל אנשים החווים עייפות כרונית ויש להם קשיים להתעמל, יגלו שזרימת דם חלשה מאריכה את משך ההתאוששות אחרי התעמלות.

6. כאב

בהתאם לסיבה הגורמת לזרימת דם חלשה, אתם עלולים לחוש גם כאב בידיים וברגליים.

עפ"י רופאים ממרפאת מאיו (נמצאת ברוצ'סטר, מינסוטה שבארה"ב), אם הידיים והרגליים שלכם כבר קרות, הן עלולות להתחיל לפעום מכאב, כאשר אתם מחממים אותן והדם מתחיל לזרום אליהן.

אנשים עם זרימת דם חלשה ברגליים, עלולים לחוות לעתים תכופות תחושת כאב בשרירי השוקיים וכפות הרגליים. הכאב ברגליים בדרך כלל הופך לגרוע יותר לאחר ישיבה או עמידה ממושכות.

7. התכווצויות שרירים

כפי שהיא גורמת לכאב, זרימת דם חלשה יכולה לגרום גם להתכווצויות שרירים. ישנם מספר גורמים הקשורים לזרימת הדם אשר יכולים להקשות את השרירים ולגרום להתכווצויות.

ד"ר וויליאם שיל אומר שזרימת דם חלשה יכולה להוביל להתכווצויות שרירים ברגליים. אולם, אם לא מספיק דם זורם בורידים שלכם ויש לכם חוסר בסידן, מגנזיום, אשלגן וחומרים מזינים אחרים, כל שריר בגוף עלול להתכווץ.

8. צבע עור דהוי

אתם אולי תבחינו בכך שעורכם דהוי ואולי אפילו בגוון כחול, אם לא זורם מספיק דם לרקמות שלכם. לא רק הגוון של כפות ידיכם ורגליכם יכול להשתנות.

רופאים ממרפאת מאיו אומרים שזרימת דם חלשה יכולה להשפיע על הצבע של האף, השפתיים, האוזניים ואפילו על הצבע של הפטמות שלכם.

זרימת דם חלשה גם יכולה לגרום לעור מנומר (livedo reticularis- פריחה על העור). עור מנומר הוא דרך לתאר עור שיש עליו כתמי תחרה בגווני סגול.

9. כיבים ברגליים

בעיות בזרימת הדם גם יכולות לגרום לעיכוב בתהליך הריפוי של העור ולגרום להיווצרותם של כיבים ורידיים. על פי ד"ר טים קני, כיבים ברגליים יכולים להופיע כי הדם אינו יכול לזרום ביעילות בחזרה במעלה הגוף.

מכיוון שהדם נאגר ברגליים זה עלול לגרום לנפיחות, התעבות ולנזק לעור.

10. נפיחות

נפיחות היא תסמין נפוץ של זרימת דם חלשה. לדוגמה, נפיחות נפוצה ברגליהם של אנשים הסובלים מבעיות במחזור הדם כתוצאה מזרימת דם חלשה, מהרגליים חזרה אל הלב (מצב זה נקרא בצקת).

או שהנפיחות יכולה להיות סימן למחלת לב שבגללה הלב לא יכול להעביר מספיק דם ברחבי הגוף. הנפיחות נגרמת בגלל שדם שנאגר סביב כפות הרגליים והקרסוליים, כופה על נוזלים שבכלי הדם להיכנס לתוך הרקמה שסביבם.

בעיות לב הקשורות למחזור דם לא תקין, יכולות לגרום גם לנפיחות בבטן.

11. נשירת שיער וציפורניים חלשות

מחסור בזרימת דם לגולגולת שלכם ולאזורים אחרים של העור במקומות שבהם צומח השיער, יכול להוביל לנשירת שיער. אותו דבר בדיוק עם הציפורניים, זרימת דם חלשה לידיים ולכפות הרגליים, יכולה לגרום לבעיות עם הציפורניים.

למשל כתב העת 'ePlasty' מדווח שעיסוי קרקפת מגביר את זרימת הדם לראש ויכול לעזור לשפר את צפיפות השיער.

בנוסף לכך, במחקר שפורסם בכתב העת הקנדי 'רופא משפחה קנדי', התגלה שזרימת דם פגומה לרגליים ולידיים גורמת לציפורניים להיות שבירות.

12. אנגינה (תעוקת לב)

הצטמצמות של העורקים הנגרמת בשל זרימת דם חלשה יכולה לגרום לאנגינה. אנגינה היא מצב רציני מאוד של הלב היכול לגרום לכאבים בצד שמאל של החזה ולקוצר נשימה כאשר מגיע דם עם כמות לא מספקת של חמצן אל הלב.

כתב העת 'מחזור הדם' הצהיר שאנגינה לא יציבה היא תסמין של "אי ספיקה כלילית של מחזור הדם".

13. ורידים בולטים (דליות)

זרימת דם חלשה יכולה לגרום גם לורידים שמתחת לעור ברגליים להתעקל ולהפוך להיות מאוד בולטים. מצב זה נפוץ מאוד בקרב עובדים שצריכים לעמוד למשך זמן רב במסגרת עבודתם.

אולי גם תבחינו בורידים קטנים שניתן לראות אותם מבעד לעור ונראים כמו קורי עכביש. אולי תחושו כאב לאחר זמן ממושך של ישיבה או גירודים אקראיים במשך היום.

ורידים בולטים מופיעים בדרך כלל באזור כפות הרגליים והקרסוליים והם יכולים להפוך עם הזמן למגרדים וכואבים.

ההסבר הרפואי הוא שזרימת דם חלשה ברגליים גורמת למצב הנקרא אי ספיקת ורידים כרונית. מצב זה גם יכול לגרום לתחושה שהרגליים כבדות, כואבות, מגרדות ונפוחות. זרמת הדם החלשה ברגליים גם יכולה לגרום לורידים גדולים להופיע.

14. מערכת חיסון מוחלשת

היכולת של גופכם לזהות ולהילחם בפתוגנים (מחוללי מחלות) ולהישאר בריא, תושפע גם היא בשל זרימת דם חלשה.

הקשר שבין מערכת מחזור הדם ומערכת החיסון, הוא שתאים מיוחדים ושונים המרכיבים את מערכת החיסון, מסתובבים עם הדם לאורך כל הגוף בתוך מחזור הדם. לכן מערכת החיסון ומערכת מחזור הדם קשורות בבירור.

כאשר זרימת הדם חלשה, תאי מערכת החיסון שצריכים להילחם בזיהומים, לרוב לא מגיעים מספיק מהר או בכמויות מספיק גדולות כפי שהיו מגיעים כשזרימת הדם תקינה.

אנשים עם זרימת דם חלשה נעשים חולים בקלות רבה יותר ולפצעים ופגיעות לוקח זמן רב יותר להחלים.

15. כפות ידיים ורגלים קרות

זרימת דם איטית גורמת לתחושת קור גבוהה יותר לידיים ולרגליים מלשאר הגוף. כאשר דמכם זורם במהירות שהוא צריך, הוא עוזר לשמור על טמפרטורת גוף בריאה ונעימה.

אם זרימת הדם חלשה, ישנה הפרעה בתהליך של ויסות הטמפרטורה בגוף. מצב זה גורם לתחושות של קור, בדר"כ באזורים עם הרבה קצוות של עצבים כמו כפות ידיים ורגליים.

עפ"י רופאים ממרפאת מאיו, זרימת דם חלשה הנגרמת בשל מחלת עורקים היקפית, יכולה גם היא לגרום לכפות ידיים ורגליים קרות.

16. אין אונות (אימפוטנציה)

זרימת דם תקינה נחוצה גם בשביל לקבל ולהחזיק זקפה. אין אונות הוא אחד מהתסמינים של זרימת דם לא תקינה.

8 הגורמים העיקריים לזרימת דם חלשה

הכרת הגורמים לזרימת דם חלשה יכולים לעזור לכם לטפל במצב הבריאותי הנסתר הזה. לפעמים כל מה שאתם צריכים לעשות, זה להמריץ את מחזור הדם כדי לשפר את זרימת הדם.

1. משקל יתר

כדי למנוע זרימת דם חלשה ולשמור על מערכת כלי הדם בריאה, חשוב מאוד לשמור על משקל בריא. נשיאה של גרמים עודפים יוצרת יותר לחץ על הלב ומחלישה את זרימת הדם בגוף.

עפ"י 'המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות' (האמריקאי), גם הורדה של 5 קילו מיותרים יכולה לעזור לשיפור זרימת הדם, לחץ הדם ורמות הכולסטרול. להיות עם משקל עודף גם מגבילה את זרימת הדם למוח ומגדילה את הסיכון לשבץ.

2. סוכרת

זרימת דם חלשה יכולה להיגרם גם בגלל סוכרת. סוכרת יכולה לגרום למחלת עורקים היקפית, שהיא בתורה יכולה להשפיע על זרימת הדם לאיברים חיוניים בגוף.

אם יש לכם סוכרת, חשוב מאוד שתשמרו על כפות רגליכם. זאת מכיוון שזרימת דם חלשה ברגליים יכולה להגדיל את הסיכוי להתפתחותן של בעיות רציניות ברגליים.

רמות גבוהות של סוכר בדם יכולות לפגוע בכלי הדם ולגרום להצטברות של פלאק. מומלץ מאוד לשמור על לחץ דם תקין ורמות כולסטרול נמוכות, כדי לשמור על זרימת דם בריאה.

3. נזק עצבי

נזק לעצבים האחראיים על מערכת הלב וכלי הדם יכול לגרום לזרימת דם חלשה לכל האיברים של הגוף. 'המכון הלאומי לסוכרת ומחלות עיכול וכליות' (האמריקאי) אומר שנזק עצבי יכול להשפיע על לחץ הדם וגם על הלב.

התוצאות יכולות להיות סחרחורות, התעלפויות או קלות דעת ותסמינים מדאיגים נוספים של זרימת דם חלשה.

4. עישון

עישון מגדיל את הסיכון לפיתוח מחלות כלי דם שונות הכוללות זרימת דם חלשה. הסיבה שבגללה עישון גורם לזרימת דם חלשה ולהפרעות בזרימת הדם, היא שהוא גורם להצטברות של פלאק בורידים.

'המכון הלאומי ללב, ריאות ודם' (האמריקאי) אומר שפלאק בכלי הדם מגביל את זרימת הדם בגוף. מצב זה מעלה את הסיכוי למחלות לב, שבץ והתקפי לב.

5. מחלות של בלוטת התריס

מחלות של בלוטת התריס יכולות גם הן להשפיע על זרימת הדם ולגרום לזרימת דם חלשה, במיוחד למוח.

כתב העת 'מחלת ה- אלצהיימר ומחלות נלוות' דיווח ששינויים בתפקוד בלוטת התריס משפיעים בצורה שלילית על 'זרימת דם מוחית' (אספקת הדם למוח). זרימת דם חלשה היא אחת מהתסמינים של הפרעה בבלוטת התריס.

6. מחלת עורקים היקפית

מחלת עורקים היקפית מתארת את המצב שבו פלאק שהצטבר בורידים מצמצם את העורקים ומגביל את זרימת הדם. מצב זה יכול להשפיע על זרימת הדם לרגליים, למוח, לקרקפת וללב.

עפ"י רופאים ממרפאת מאיו, זרימת דם חלשה הנגרמת בשל מחלת עורקים היקפית יכולה לגרום לחוסר תחושה ברגליים, לכפות ידיים ורגליים קרות, לנשירה ולהתכווצויות שרירים.

7. מחלת רנו

מחלת רנו משפיעה על כלי הדם וגורמת לעוויתות, כשהתוצאה היא ירידה באספקת הדם לידיים ולרגליים. עדיין לא מבינים לחלוטין מה הם הגורמים למחלת רנו.

אך מזג אויר קר או מתח גורמים לעורקים שבידיים וברגליים להצטמצם מאוד וזה גורם להגבלה של זרימת הדם. במשך הזמן כלי הדם יכולים להתעבות ולהגביל את זרימת הדם אף יותר.

8. קרישי דם

כאשר נוצר קריש דם בכלי הדם, הוא יכול להגביל או למנוע לחלוטין את זרימת הדם לאיברים ולעורקים מסוימים. ד"ר בנימין וודרה אומר שקרישי דם יכולים להיווצר אחרי ניתוח, אחרי תקופה ארוכה של חוסר תזוזה, או בשל הצטברות של פלאק.

זה נפוץ מאוד שנשים בהיריון מפתחות קרישי דם. קרישי דם יכולים להפוך להיות בעיה רפואית רצינית אם הם זזים. קרישי דם יכולים לגרום לכאב ולהוביל להתקף לב אם הם מגיעים ללב, או לגרום לתסחיף ריאתי אם הם נכנסים לריאות.

תסחיף ריאתי הוא אחד מהגורמים לכאבים בחזה.

כיצד ניתן לטפל בזרימת דם חלשה

ישנן המון דרכים לטפל במחזור דם חלש, הנה כמה מהן.

5 דרכים פשוטות ויעילות לטיפול בזרימת דם חלשה

1. התעמלות

שמירה על כושר בסיסי ובריא, זו דרך נהדרת לחזק את הלב שלכם ולהגברת זרימת הדם. אימון יומי של 15-25 דק' או אימון בין 3-4 פעמים בשבוע של 30-40 דק', מצוינים להגברת זרימת הדם ולשמירה על זרימת דם תקינה.

2. עיסוי

אתם יכולים לעסות את רגליכם להגברת זרימת הדם והעיסוי גם יעזור לכם לטפל בדליות ברגליים בדרך טבעית לחלוטין.

תעסו את הרגליים עם שמן זית כתית מעולה טהור או שמן קוקוס בכבישה קרה, לא מסונן ובתולי, ותוסיפו גם שמנים ארומתיים כמו חוחובה, שמן נבט חיטה ו/או שמן עץ התה וכדומה.

3. קחו פיקוד על רמות המתח

כאשר אתם מתוחים, זרימת הדם נחלשת. לכן עשיית דברים כמו מדיטציות, הרפיות, תרגילי נשימות, ריפוי בעיסוק, דמיון מודרך, צפייה בקומדיות, קריאת ספרים וכו' מרגיעות את הגוף ואת הנשימה ומאפשרות לדם לזרום יותר בקלות בגופכם.

4. תפסיקו לעשן

ישנם יתרונות רבים כשמפסיקים לעשן והם כוללים שיפור בזרימת הדם בתוך הורידים וחיזוק הלב.

5. תאכלו בריא

תעשירו את התזונה שלכם ביותר פירות וירקות טריים ותוציאו כמה שיותר את האוכל והשתייה ואת הסוכרים והשומנים המעובדים. כך תחזקו את גופכם, את מערכת החיסון, את הלב ובין השאר גם את זרימת הדם שלכם.

תוסיפו לתזונה שלכם יותר ג'ינג'ר מכיוון שהוא ידוע בכך שהוא משפר את זרימת הדם.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות