עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

15 יתרונותיו הבריאותיים העיקריים והמרשימים של השומר

השומר ששמו המדעי הוא פואניקולום וולגיר מילר (Foeniculum vulgare miller) והתמצית שלו, נמצאים בשימוש רחב ברחבי העולם במוצרים טבעיים כגון מרענני פה, משחות שיניים, קינוחים, נוגדי חומצה ובמגוון מנות אוכל.

זמן קריאה: 5 דקות
צילום: (depositphotos)
שומר
שינוי גודל טקסט

מקורו של השומר הוא במזרח התיכון, שם משתמשים בו כחלק מהארוחות וברפואה. השומר לא התפשט ברחבי העולם כצמח מרפא, אלא הוא עדיין גדל בעיקר באזורים שבהם האקלים הוא אקלים של חוף ים ולא על גדות נהרות של מים מתוקים.

השומר הוא מרכיב מרכזי במשקה האלכוהולי אבסינת (המשתייך למשפחת משקאות האניס), אף על פי שלצמח אין תכונות של הזיות. מלבד השימושים הנ"ל בשומר, הוא בעל אין ספור יתרונות בריאותיים, בעיקר בשל המרכיבים של השמנים האתריים שלו.

Advertisements

1. מונע אנמיה

הברזל וחומצת האמינו היסטידין שמכיל השומר, יעילים מאוד בטיפול באנמיה. בעוד שהברזל הוא המרכיב העיקרי של ההמוגלובין, ההיסטידין ממריץ את הייצור של ההמוגלובין וגם מסייע בהתהוותם של מרכיבים נוספים של הדם.

2. מטפל בבעיות בעיכול ובקלקול קיבה

ישנו מנהג נפוץ, בעיקר בקרב תושבי תת היבשת ההודית, ללעוס זרעי שומר לאחר הארוחה. לעיסת זרעי השומר לאחר הארוחה נועדה להקל על תהליך העיכול ולמנוע ריחות לא נעימים מהפה.

חלק מהמרכיבים הנמצאים בשמן האתרי של השומר הם ממריצים טבעיים אשר ממריצים את הפרשת מיצי הקיבה, תוך כדי שהם מפחיתים את הדלקת בקיבה ובמעיים והם אף מסייעים לספיגתם הנאותה של החומרים המזינים מהמזון.

יתרה מכך, השומר מסלק עצירות ומגן על הגוף מפני טווח רחב של בעיות מעיים, הנגרמות בשל חסימה במעיים. הירק הנפלא הזה גם בעל תכונות נוגדות חומציות (בסיסיות) ומשתמשים בו באופן נרחב בהכנת נוגדי חומצה.

במטבחים רבים השומר הוא המרכיב המרכזי בהכנת סוגים שונים של מתאבנים.

Advertisements

3. מונע היווצרות של גזים בגוף

השומר הוא ירק פופולרי מאוד כמונע היווצרות גזים, זאת הודות לתכונות סופחות הגזים של החומצה האספרטית שהוא מכיל. כל אדם יכול להשתמש בתמצית של השומר, החל מתינוקות ועד אנשים מבוגרים, כדרך להפחית את הגזים וכדי להוציא את הגזים העודפים מהקיבה.

בחומצה האספרטית משתמשים בתרופות נפוצות (כדאי לוודא שהיא טבעית ולא מלאכותית) להפחתת התסמינים של הפרעת עיכול שאינה כיב, בקרב תינוקות וילדים קטנים.

4. מטפל בעצירות

זרעי השומר בעיקר כשהם בצורת אבקה, פועלים כמשלשלים טבעיים. האבקה הגולמית עוזרת לנקות את המעיים ובו זמנית, ההשפעה הממריצה שלה מסייעת בתחזוק התנועה הפריסטלטית התקינה של המעיים,

על ידי כך שהיא מעודדת הפרשה נאותה באמצעות גירוי מיצי הקיבה וייצור המרה. את השומר ניתן למצוא גם בתרופות נפוצות המטפלות בכאבי בטן, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז ובתרופות המטפלות בבעיות מעיים אחרות.

5. מפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב

השומר הוא מקור מצוין לסיבים תזונתיים, אולם מלבד היתרונות שהסיבים מספקים לעיכול, הם גם עוזרים בשמירה על רמות בריאות של הכולסטרול בדם.

כלומר שהשומר עוזר לדרבן את הסילוק של כולסטרול ה- LDL המזיק מהגוף, שהוא הגורם המרכזי להתפתחותן של מחלות לב, טרשת עורקים ושבץ.

6. מונע סרטן

את ירק השומר לכשעצמו עדיין לא בדקו בהרחבה בנוגע להגנה מפני סרטן, אך את תמצית הזעים שלו כן בדקו והממצאים בנוגע להגנה מפני סרטן מרשימים מאוד.

ממצאי המחקרים הראו שתמצית זרעי השומר לא רק מונעת את היווצרותם של גידולים, הודות לריכוזים הגבוהים של פלבנואידים, אלקלואידים והפנולים שהיא מכילה, אלא שהיא גם יוצרת הגנה לגוף מפני ההשפעות המזיקות של הכימותרפיה, במהלך הטיפולים נגד סרטן.

תמצית זרעי השומר התגלתה כדרך טבעית מצוינת, למניעת התפתחותם של סוגים שונים של סרטן השד וסרטן הכבד.

7. מסדיר את לחץ הדם

השומר הוא מקור עשיר מאוד באשלגן, שהוא חומר מזין הכרחי מאוד וחיוני מאוד למספר תהליכים בגופנו. אחד מהמאפיינים של האשלגן, היא היכולת שלו להרחיב את כלי הדם.

כלומר שהאשלגן מרגיע את המתיחות של כלי הדם וכך הוא מוריד את לחץ הדם. לחץ דם גבוה קשור לטווח רחב של בעיות בריאותיות הכוללות התקפי לב, שבץ וטרשת עורקים.

בנוסף לכך, לאנשים הסובלים מסוכרת, בעיות בלחץ הדם יכולות להקשות על ניהול רמות הסוכר והאינסולין בדם שלהם והן גם עלולות לגרום, לסיבוכים רבים נוספים. אכילת 1 שומר בכל יום, תעשיר את גופכם בשפע אשלגן ובכל שאר היתרונות שהוא מכיל.

8. משפר את תפקודי המוח

האשלגן, שהשומר וזרעי השומר מכילים כמויות גבוהות ממנו, הוא למעשה אלקטרוליט, המסייע להגברת ההולכה החשמלית לאורך כל הגוף שלכם.

הולכה חשמלית מוגברת זו כוללת את החיבורים בתוך המוח, שהוא האיבר המרכזי של גופכם היוצר ומעביר זרמים חשמליים לכל איברי הגוף. האשלגן עוזר להגביר את תפקוד המוח ואת היכולות הקוגניטיביות באמצעות תכונה זו.

בנוסף לכך כפי שהוזכר למעלה, השומר גם מרחיב את כלי הדם, מה שמאפשר ליותר חמצן להגיע למוח וככל שמגיע יותר חמצן למוח, כך מתאפשרת פעילות נוירונית (עצבית) מיטבית.

9. מטפל בשלשולים

השומר יעיל מאוד בטיפול בשלשולים הנגרמים מזיהומים חיידקיים, מכיוון שהשומר מכיל מספר תרכובות כגון אנתול וצינאול שהן בעלות תכונות מחטאות ואנטיבקטריאליות.

גם חומצות האמינו שהשומר מכיל כמו למשל ההיסטידין, עוזרות לעיכול ולשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול והן אלה ההופכות את השומר, לירק יעיל מאוד לטיפול בשלשולים הנובעים מקלקול קיבה.

השומר משמש בתרבויות הילידים, כבר מאות שנים לטיפול בשלשולים.

10. מטפל בקוליק (Colic)

מולקולות פולימריות וכבדות הן יעילות מאוד לטיפול בעווית כלייתית (renal colic). פולימרים מהסוג הזה נקראים גם פיטואסטרוגנים והם נמצאים באנתול, שהוא בין המרכיבים העיקריים של השמן האתרי המופק מזרעי השומר.

וזה גורם לכך ששמן זרעי השומר הוא דרך מעולה לטיפול בעווית כלייתית. לשומר יש מספר איכויות נוגדות עוויתות, העוזרות גם להרגיע את השרירים ולהפחית את תחושת חוסר הנוחות, הנובעת ממצב זה.

11. מחזק את מערכת החיסון

מנה אחת של שומר (כוס מלאה) מכילה כמעט 20% מהמינון היומי המומלץ המינימלי של ויטמין C, מה שהופך אותו למקור עשיר מאוד של הויטמין ההכרחי הזה.

ויטמין ה- C שומר על בריאות מערכת החיסון ומחזק אותה, הוא עוזר בייצור ובתיקון של רקמות העור. ויטמין C עוזר בייצור ה- קולגן בגוף, הוא נוגד חמצון חזק מאוד המגן על דפנות כלי הדם מפני נזקים של רדיקלים חופשיים, היכולים לגרום למחלות לב בין הייתר.

12. מסדיר את הווסת

השומר הוא ירק אמנגוגו (emmenagogue- בעל פעילות הורמונלית), כלומר שהוא מעודד את הופעת הווסת בזמנים מסודרים, מכיוון שהוא מאזן את פעילות ההורמונים בגוף.

יתרה מכך, השומר משמש במספר מוצרים לשם הפחתת ההשפעות של התסמונת הקדם וסתית וגם נעזרים בו ברפואה המסורתית, כמקל ומשכך כאבים בקרב נשים בגיל המעבר.

13. מסייע בהגדלת החזה

זהו בנות, אין לכן יותר צורך בסיליקון, פשוט תאכלו כל יום כפית זרעי שומר. הפלבנואידים שמכילים זרעי השומר, מעלים את רמות האסטרוגן בגוף ובשל כך הם למעשה פועלים כממריצים.

זרעי השומר גורמים לחזה לגדול, גם מכיוון שהם מעודדים ומגבירים את ייצורם של תאים חדשים ורקמות, בחזה.

14. מגן על העיניים שלכם

אכילת שומר בסלט, מגינה על העיניים שלכם מפני התפתחות של דלקות והוא גם עוזר להפחית את היווצרותן של הפרעות ראייה הקשורות להזדקנות מוקדמת ולניוון מקולרי (macular degeneration- התנוונות רשתית העין).

זאת הודות לתכולתו השופעת בנוגדי חמצון כמו ויטמין C וחומצות אמינו כמו ארגינין, שהם מועילים מאוד עבור התחדשות הרקמות ומניעת הזדקנות, הם ממריצים והם גם חומרים טבעיים המנקים את הרעלים החוצה מהגוף.

החומרים הנ"ל נוכחים באופן ספציפי יותר בשמן המופק מזרעי השומר, כמו גם מינרלים כגון מגנזיום וקובלט (מינרל קורט). גם את התמצית המופקת מהעלים ומהצמח עצמו, ניתן למרוח על העיניים כדי להפחית גירויים ואת עצלות העין (עין עצלה).

כפי שצוין קודם, השומר הוא מקור עשיר מאוד בפלבנואידים, שהם יעילים מאוד בהגנה על הגוף מפני מוות של תאי פיגמנטציה, הנגרם בשל לחץ חמצוני.

על ידי כך שהוא מגן מפני הרס זה של תאי הפיגמנט, ניתן לסווג את השומר בביטחון מלא כירק המועיל מאוד לבריאות העיניים.

15. מטפל בהפרעות נשימה

השומר יעיל מאוד לטיפול בהפרעות נשימה כגון גודש, ברונכיטיס (דלקת הסמפונות) ושיעול, הודות לצינאול ולאנתול שהוא מכיל, שהם כיחנים (ממריצים את הוצאת הליחה) טבעיים, בנוסף לסגולותיהם הנוספות.

זרעי השומר ואבקת השומר, עוזרים לפרק את הליחה והם גם עוזרים לשחרר במהירות את הרעלים המתאספים בגרון ובמעברי האף לשם הוצאתם מהגוף, כך שמובטחת לכם החלמה מהירה מבעיות בנשימה.

יתרונות בריאותיים נוספים של השומר

השומר הוא גם ירק משתן, הוא מגביר את כמות ואת תדירות מתן השתן ועל ידי כך, הוא עוזר לגוף שלכם להוציא החוצה חומרים רעילים וכך הוא הוא גם עוזר במצבים של שגרון ונפיחות.

השומר גם מגביר את הייצור ואת הפרשת החלב בקרב אימהות מניקות ולאור העובדה שחלב זה מכיל גם את יתרונותיו של השומר, הוא גם מונע הצטברות של גזים אצל התינוק היונק חלב אם זה.

ירק מופלא וטעים זה גם מחזק את השיער, מונע נשירת שיער, מרגיע את הגוף, מחדד את הזיכרון והוא גם בעל השפעה מקררת נפלאה, בימי הקיץ החמים.

הוספת הירק המופלא הזה לתזונה שלכם, תמלא את חייכם בטעמים ובניחוחות חדשים ובשפע של בריאות. אך חשוב לציין שאין צורך להגזים בכמויות, שומר אחד בינוני או גדול, או שניים קטנים ביום, זה בהחלט מספיק כדי ליהנות מיתרונותיו הנפלאים.

Advertisements
אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!


Advertisements

לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
0 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות