עקבו אחרינו - כדי לקבל את העדכונים והתכנים החדשים לפני כולם!

שקדים ומעיים בריאים: מחקר חושף את הסוד

שקדים נלמדו במחקר לשם בדיקת השפעתם על המעיים ומערכת העיכול והתגלה שהם מסייעים לחיידקי המעיים ליצור חומר, שמשפר את בריאותו הכללית של גוף האדם.

זמן קריאה: 3 דקות
אילוסטרציה // Dall-E 3
שקדים לבריאות המעיים
שינוי גודל טקסט

שקדים הם פירות עץ קטנים ולמרות זאת, הם רבי עוצמה.

קרוב לוודאי שאתם מודעים לכך שאכילת אגוזים על בסיס יומיומי, שומרת על בריאותכם ומשפרת אותה לטובה.

אגוזים מפחיתים בצורה משמעותית את הסיכון שלכם לחלות, כפי שהתגלה במחקר באוניברסיטת הרווארד.

למשל: פקאנים יעילים במיוחד לאיזון הסוכר בדם, פיסטוקים מכילים הכי הרבה חלבון ואגוזי מלך מכילים בעיקר שומני רב בלתי רוויים שמאזנים את הכולסטרול ושומרים על הלב והמוח שלכם בריאים.

לאחרונה נעשה מחקר אקראי מבוקר ומחקר לעיסה על שקדים, שבו בדקו החוקרים כיצד הם משפיעים על מערכת העיכול והחוקרים למדו שאכילת שקדים מועילה למעיים ואף מפחיתה את הדלקת בגוף.

המחקר – כיצד שקדים מועילים למעיים

במחקר זה שפורסם בכתב העת האמריקאי 'תזונה קלינית' ב-2022, למדו החוקרים שאכילת שקדים מגבירה את הייצור של חומר הנקרא בוטיראט (butyrate).

בוטיראט הוא סוג של תוצר לוואי הנוצר ע"י חיידקי המעיים, אשר ידוע בכך שהוא בעל יתרונות בריאותיים.

חיידקי המעיים הטובים הללו מסייעים לגופכם לפרק את הסיבים התזונתיים במעי הגס; והם מהווים את מקור האנרגיה העיקרי לתאי המעי הגס שלנו.

המחקר עוצב כדלקמן: חוקרים מקולג' קינגס שבלונדון אספו 87 אנשים מבוגרים בריאים, לשם עריכת ניסוי אקראי מבוקר.

במשך ארבעה שבועות קבוצה אחת אכלה 60 גרם שקדים שלמים, קבוצה אחרת אכלה 60 גרם שקדים טחונים וקבוצת הביקורת אכלה מאפין, במקום החטיף הרגיל שלה.

בתום ארבעת השבועות, ניתחו החוקרים את ההרכב והמגוון של חיידקי המעיים הטובים של משתתפי המחקר, וכן גורמים נוספים הקשורים לבריאות המעיים והעיכול.

תוצאות המחקר הראו שלמרות שלשקדים יש השפעה מוגבלת על הרכב חיידקי המעיים, המשתתפים שאכלו שקדים חוו עלייה משמעותית ברמת הבוטיראט של המעי.

החוקר הראשי קווין ווילן – פרופסור לתזונה בקינגס קולג' לונדון ציין: "חלק מהדרך שבה המיקרוביוטיקה של המעי משפיעה על בריאות האדם היא באמצעות ייצור חומצות שומן קצרות שרשרת, כדוגמת בוטיראט. מולקולות אלה פועלות כמקור דלק לתאי המעי הגס, הן מווסתות את ספיגתם של חומרים מזינים אחרים במעיים והן מסייעות באיזון מערכת החיסון".

בנוסף לכך בדו"ח המחקר ציינו החוקרים שצריכת הסיבים המוגברת של משתתפי המחקר, לא עוררה תסמינים כלשהם במערכת העיכול שגרמו לאי נוחות כלשהי.

אכילת כמות מספקת של סיבים תזונתיים ביומיום היא הרגל חשוב ביותר לשמירה על מעיים בריאים, אשר בלעדיהם לא יהיה לחיידקי המעיים מה לאכול.

כאשר באותה מידה צריכת סיבים תזונתיים, הכרחית לשמירה על צואה מוגדלת, כדי למנוע עצירות.

מדוע מעיים בריאים הם המפתח לבריאות כללית טובה

יחד עם הפחתת הדלקת, הוכח במספר מחקרים שמעיים בריאים הכרחיים גם ל:

  • מניעת זיהומים
  • שיפור דיכאון
  • הפחתת הסיכון להתפתחותן של מחלות כרוניות כולל דמנציה
  • ואפילו לחיות חיים בריאים וארוכים יותר

בוטיראט אף נמצא קשור לשיפור דברים נוספים בגוף כדוגמת: שינה טובה יותר, הפחתת הדלקות בגוף, מערכת חיסון בריאה יותר וסיכון נמוך יותר לפתח את סרטן המעי הגס.

גם אל תשכחו שאכילת חלבון מהצומח לחיים ארוכים יותר, עפ"י מחקר.

והמסקנה היא: שילוב חופן שקדים בתזונה היומית שלכם הוא דרך מצוינת להתחיל לשמור על המעיים שלכם בריאים יותר; ושכדאי לכם לשלב יחד איתם מזונות נוספים שמועילים למעיים (פלורת המעיים) שלכם.

התוויה רפואית:

אכילת שקדים אכן תורמת רבות לבריאות, אך אנשים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן או קוליטיס צריכים לנהוג בזהירות. בשל תכולת הסיבים הגבוהה בשקדים שלמים, הם עלולים להכביד על מערכת העיכול, במיוחד בתקופות של החמרה במחלה. מומלץ לשקול צריכת שקדים בצורה טחונה ולהקשיב לגוף על מנת לראות כיצד הוא מגיב לשינויים בתזונה.

אם הגעתם עד כאן, סימן שאתם אנשים רציניים שאכפת להם מהבריאות המשיכו לקרוא והגרילו כתבה נוספת שתעזור לכם לשמור על אורח חיים בריא!



לתשומת לבכם - מאמרי בריאות נועדו למטרת עיון בלבד ולא כתחליף לייעוץ רפואי.
הרשמה
עדכן אותי על
guest
2 תגובות
תגובות קודמות
תגובת חדשות תגובות עם לייקים
משוב בתוך הטקסט
צפה בכל התגובות
מיכל

האם אכילת שקדים טובה לחולי קרוהן?